Unge stemmer #8: Emilie Våge

I REMA 1000 er en 26-åring leder for samfunnsansvar og bærekraft. Emilie Våge startet som deltidsansatt på REMA 1000 Gjelleråsen, en jobb hun hadde ved siden av skolegangen de neste seks årene. Som ferdigutdannet siviløkonom, fant hun traineeprogrammet til REMA 1000 Norge.

– Jeg visste hele tiden at det var innen dagligvarehandelen jeg ville jobbe, og interessen har alltid vært samfunnsansvar og bærekraft. Nå er jeg i tillegg så heldig at jeg får jobbe i et selskap som satser på unge mennesker, og gir dem både stort ansvar og tillit, sier hun.

Kutter der de kan

Våge forteller at nøkkelen til å drive bærekraftig i dagligvarehandelen, er evnen til å kombinere pris, kvalitet og ansvar. I tillegg skaper det vekst for REMA 1000.

– I 2020 la vi frem den nye ansvarsstrategien REMA 2030, der vi målsetter at all emballasje fra egne merkeværer er sirkulær og klimanøytral i 2030, og vi forventer det samme fra våre leverandører, sier hun.

Dette arbeidet går ut på å kutte der de kan, benytte mer gjenvunnet materiale og designe emballasjen for gjenvinning, samtidig som de hele tiden ser etter fremtidens sirkulære emballasjeløsninger.

– Det som er viktig i arbeidet med emballasje, er å ivareta både mattryggheten og holdbarheten til produktet vi emballerer. Selv om godt design og bruk av plastemballasje i mange tilfeller bidrar til redusert matsvinn, er det viktig at vi ikke bruker mer materiale enn nødvendig, og hele tiden utfordrer hvilke materialer som benyttes, sier Våge, og fortsetter:

– Når vi arbeider med emballasje er det viktig for oss at tiltakene vi gjør har en så positiv effekt på miljøet som mulig. Både under produksjon, frakt og reisen fra butikkhyllen og hjem til kunden. Vi skal derfor redusere plast der vi kan, benytte gjenvunnet materiale og designe for resirkulering. På sikt er målet at alle våre varer har en bærekraftig emballasje.

Vil gjøre det enkelt å kildesortere

Plastforsøpling er en av vår tids store miljøutfordringer, mener Våge. Hun påpeker at det ofte ikke er emballasjen i seg selv som er utfordringen, men heller at store mengder plast og emballasje havner på avveie. Plast i naturen brytes ikke ned, og på verdensbasis er andelen plast som gjenbrukes altfor lav, forklarer bærekraftslederen.

– Når vi arbeider med emballasje er det derfor viktig at vi gjør det enkelt for kunden hjemme å kildesortere avfallet riktig. På denne måten har vi den største forutsetningen for at materialer egnet for gjenbruk havner på riktig sted og at vi igjen kan benytte oss av dette når vi skal emballere nye produkter, sier hun.

Et eksempel på dette kan være å gå bort fra kombinasjonsmaterialer, som innsynsvinduer av plast på emballasje av papp og papir, for at emballasje av et monomateriale enkelt kan håndteres riktig og gjenbrukes på nytt.

Oppfordrer til å utfordre dagens løsninger

På spørsmål om hva unge mennesker kan bidra med når det kommer til emballasje, bærekraft og sirkularitet, forteller Våge at ved å dyrke fram unge, fremoverlente og engasjerte unge mennesker som krever og forventer mer av dem, vil REMA 1000 hele tiden strebe etter å strekke seg lengre.

– Vi ser at det stadig kreves og forventes mer av oss. Vi er vårt ansvar bevisst og vet at det vil kreve stadig mer av oss fremover, sier hun.

I tillegg er det viktig med mennesker som utfordrer dagens materialer og som vil forske på fremtidens løsninger. Kloke hoder, gode ideer og et miljø som satser på å finne de sirkulære og bærekraftige alternativene, er nødvendig, mener hun.

– Man skal ikke undervurdere en ung stemme, og man skal absolutt ikke avfeie kreative og ambisiøse ideer. I REMA 1000 tenker vi positivt og offensivt, det er noe alle burde gjøre. For morgendagens bærekraftige emballasjeløsning er kanskje en idé som noen allerede går rundt med i dag, sier Våge.

Bli en del av løsningen

For å få tak i disse unge menneskene med kloke hoder og gode ideer, tror Våge det kan være lurt å vise hvilke muligheter som finnes i bransjen, og hvilke problemer de er med på å løse:

– Jeg føler at jeg sitter i en posisjon som bidrar til å gjøre verden stadig litt bedre, ett skritt av gangen. Det er den indre motivasjonen som driver meg og som inspirerer meg. Det tenker jeg det er flere enn meg som verdsetter ved en jobb. Ved å fremheve hvilket bidrag bransjen kan ha for en mer bærekraftig fremtid kan det nok lokke frem både en og ti og hundre engasjerte mennesker som gjerne vil være med på å gjøre verden litt bedre.

Hun trekker fram det faktum at man stadig hører om hvilken retning verden er på vei, og at det er dårlig tid for å finne de gode løsningene. Å være en del av løsningen, kan være motiverende.

– Hvis man kombinerer dette med en plan for et karriereløp med stadig utviklingsmuligheter, både faglig og personlig, tror jeg det er en vinnende oppskrift!

– Hvis du kunne trykke på en knapp og løse ett emballasjeproblem, hva ville det vært?

– At alle produkter ble emballert i gjenvinnbart monomateriale som ivaretar matsikkerhet, kvalitet og holdbarhet.

Unge stemmer er Emballasjeforeningens artikkelserie om unge mennesker i emballasjebransjen. Her deler de sine tanker, tips og triks på feltet.

Kjenner du noen vi burde skrive om? Send meg en mail: bjorn@emballasjeforeningen.no

23. apr 2024 - 25. apr 2024Seafood Expo GlobalFIRA BARCELONA GRAN VIA VENUE