Unge stemmer #4: Josefine Brekke

Josefine Brekke. FOTO: Looping/Emballasjeforeningen

Josefine Brekke (26) hadde nettopp fullført en mastergrad i business, og var interessert i sirkulær økonomi og innovasjon i tradisjonelle bedrifter. Slik fant hun Looping – et gjenbruksselskap som leverer emballasje i en sirkulær tjenestemodell. Nå innehar hun tittelen «Head of Operations and Marketing» i selskapet.

Hun er tydelig på at yngre generasjoner har mye å bidra med i emballasjebransjen. På spørsmål om hva unge folk kan gjøre, svarer hun kontant: utfordre status quo.

– Det er lett å ta til takke med hvordan ting pleier å gjøres. Men den yngre generasjonen beslutningstakere har muligheten til å sette spørsmålstegn ved rutiner og gamle forventninger. For å nå ambisjoner om sirkulære verdikjeder for emballasje må vi samarbeide mer, dele erfaringer og tenke forbi den lineære økonomien. Vi må ikke bare investere i innovasjon, men drive aktivt med forretningsmodellinnovasjon, sier hun.

Lavthengende frukt

Brekke påpeker at emballasje er så utrolig mye mer enn bare husholdningsplasten, og at det finnes mange muligheter for innovasjon i bransjen.

– Emballasje er kult fordi det er en lavthengende frukt når det kommer til sirkulær økonomi. Vi trenger gode hoder som utfordrer og tester nye løsninger, sier hun.

Må ta hensyn til hele produktreisen

Emballasjens hovedformål, forklarer Brekke, er å sørge for at produktet blir levert i sin beste, opprinnelige stand, gjennom reisen fra produksjon til kunde.

At emballasje er viktig, er det få som tviler på. Likevel går ikke alt på skinner i bransjen hele tiden. For Looping, som leverer transportemballasje, har de bitt seg merke i hvordan emballasje behandles gjennom hele transportverdikjeden. Brekke påpeker at dagens emballasje ofte ikke tar hensyn til hele produktreisen.

– Denne verdikjeden innebærer ofte flere stopp og ompakninger. Vi må derfor sørge for at vi leverer emballasje som passer på produktet fra produksjon til kunde for å redusere svinn. I Looping leverer vi gjenbrukbar transportemballasje til brakker og byggevarer. Det er laget av 100 % resirkulerbart materiale og leveres i sirkulær tjenestemodell. Vi sørger for at emballasjen blir gjenbrukt så mange ganger som mulig og vedlikeholder den mellom bruk, forklarer hun.

Denne prosessen sparer tid brukt på avfallshåndtering og store mengder engangsplast, spiker, stifter og lekt.

– I tillegg beskytter vår emballasje produktene bedre, sier hun.

Still spørsmål

– Hvilke tips vil du gi til unge som vil inn i bransjen?

– Still spørsmål. Vær nysgjerrige på hvorfor ting gjøres som de gjør.

– Hvis du kunne trykke på en knapp og løse ett emballasjeproblem, hva vil det vært?

– Transportemballasje. Men her har vi en løsning!

Unge stemmer er Emballasjeforeningens artikkelserie om unge mennesker i emballasjebransjen. Her deler de sine tanker, tips og triks på feltet.

Kjenner du noen vi burde skrive om? Send meg en mail: bjorn@emballasjeforeningen.no