Unge stemmer #3: Fredrik Rikter Svendsen

Fredrik Rikter Svendsen, daglig leder i Rikter Svendsen AS.

Fredrik Rikter Svendsen (27) er daglig leder i Rikter Svendsen AS. Det er en bedrift fra gamle Østfold, som spesialiserer seg på finere emballasje. Dette kan være produkter som smykkeskrin, gaveinnpakning og papirposer med trykk. Han har også erfaring fra salg og markedsføring i Microsoft.

Funksjonelt og praktisk

Han forteller at han på mange måter ble født inn i bransjen:

– Rikter Svendsen AS er en familiebedrift som ble startet av min tippoldefar for 100 år siden.

På spørsmål om hvorfor emballasje er viktig, trekker han fram det funksjonelle og det praktiske. Det skal beskytte, oppbevare og transportere produkter trygt fra en stasjon til en annen. Men i Rikter Svendsens bransje er det markedsføringsaspektet ved emballasje som står i fokus. For deres kunder i butikkemballasje-segmenter, såkalte «detaljister», dreier emballasje seg om branding like mye som det funksjonelle.

– Jeg bruker ofte juleaften som en illustrasjon. I det tilfellet hvor en butikk pakker inn pene gaver i fint julepapir, med bånd, silkepapir, kort og esker; så opplever vi ofte at de butikkene blir samtaletemaet på selveste juleaften foran venner og familie (potensielle kunder). Finnes det noe bedre eller rimeligere markedsføring enn det? sier han, og legger til:

– I mange tilfeller ser vi nå at fine papirposer nærmest er et samleobjekt i seg selv. Det sitter langt inne å kaste disse rett i søpla. Det som i stor grad skjer er at disse gjenbrukes til de slites i stykker. De tas med på fester og andre sosiale sammenkomster. Det er bra for både miljøet og eksponering av merkevare.

Vil kombinere høy kvalitet med bærekraft

Emballasjebransjen møter utfordringer fra flere hold om dagen. Det viktigste for Rikter Svendsen er miljøutfordringene. Han forteller at forretningsideen deres er bygget på kvalitet over kvantitet, og at de på ingen måte er en volum-produsent.

– Vi forsøker derfor å løse disse utfordringene ved å fokusere på gjenbruk. Særlig når det gjelder poser og esker. Vi ser at jo finere emballasje våre kunder handler av oss, desto mer blir dette gjenbrukt. Det å kombinere høy kvalitet med bærekraft er derfor et fokusområde ved utviklingen av vårt produktsortiment. FSC-merkede papirposer med kundens eget design er et eksempel på dette, sier han.

Foruten utvikling og innovasjon innen bærekraftige løsninger, peker han også på dyrere fraktrater, lengre leveringstider, råvaremangel og inflasjon som utfordringer bransjen møter i dag.

Robotisering og automatisering

For å huke tak i unge talenter, tror Rikter Svendsen det kan være lurt å vise til teknologien i bransjen. Han viser til at det fortsatt finnes et stort potensial for utvikling av robotisering og automatisering.

– Emballasjebransjen er stor, og ikke minst spredt. Man har store aktører innen masseproduksjon, og man har mindre nisje-aktører som oss i Rikter Svendsen. Vi lever av at emballasje ikke kun er en nødvendighet, men også design, merkevarebygging og eksponering. Disse områdene tror jeg kan tiltrekke seg alt fra yngre maskinoperatører og ingeniører til selgere og designere. Eksponering av, og informasjon om hele emballasjespekteret, en jobb som blant annet Emballasjeforeningen bidrar til, er derfor svært viktig for rekrutteringen av de yngre, sier han.

– Hvilke tips vil du gi til unge som vil inn i bransjen?

– Les deg opp og søk gjennom emballasjebransjens mange områder og nisjer. Da finner man garantert noe som virker interessant. Vi yngre har masse å lære av generasjonene over oss, og det er det definitivt viktig å ha en ydmyk tilnærming til dette. Her kan vi suge til oss mye viktig etablert informasjon. På den andre siden så må man ikke være redd for å se ting med nye øyne, være nysgjerrig og ta initiativ. Det kan veldig godt være at man da finner områder for innovasjon og endring. Se derfor etter noen som kan la deg gjøre nettopp dette.

– Hvis du kunne trykke på en knapp og løse ett emballasjeproblem, hva vil det vært?

– Dersom knappen var magisk, ville jeg produsert et 100% gjenbrukbart og naturlig nedbrytbart råstoff.

21. nov 2024 - 22. nov 2024Emballasjedagene 2024Scandic Park Hotell