Unge stemmer #1: Kaja Bisgaard Thomassen

Kaja Bisgaard Thomassen, Tronrud Engineering. FOTO: Privat

Kaja Bisgaard Thomassen er kommunikasjonstrainee hos Tronrud Engineering i Hønefoss. Der har hun jobbet siden september 2021.

Tronrud Engineering er en bedrift som blant annet spesialiserer seg på pakkemaskiner til næringsmiddelindustrien.

En del av traineeprogrammet

Bisgaard Thomassen havnet i emballasjebransjen gjennom traineeprogrammet «Trainee Ringerike». Tronrud Engineering er med i dette programmet, og tar hvert år inn traineer innen forskjellige fagfelt, både på administrasjonssiden og ingeniører.

– Traineeprogrammet gjør at unge talenter får bryne seg på arbeidslivet samtidig som de får opplæring innen eget fagfelt. Det legger også opp til kurs i for eksempel prosjektledelse og relasjonsbygging i arbeidslivet, som gjør at traineene får enormt utbytte av perioden som trainee, sier hun.

Jobber kontinuerlig med emballasjeoptimering

– På Tronrud Engineering jobber vi med «end of line packaging» innen matbransjen, som vil si at vi hjelper våre kunder med å automatisere den siste delen av pakking av produkter, forklarer hun.

For dem er emballasjen, papp i denne sammenhengen, verdifull i den grad den beskytter produktene under transport fra produksjon til lager, og fra lager til butikk. Daglig jobber de med emballasjeoptimering, som vil si at de konstruerer de beste løsningene for hvordan maskinene deres skal pakke produkter mest mulig optimalt i D-pak-emballasje. Nå kan man finne maskiner fra Tronrud i omtrent alle verdenshjørner.

Jobbes med å finne løsninger

Hun forteller at emballasje er viktig for flere ledd i verdikjeden. Hun trekker fram emballasje som blir til søppel og ikke gjenvinnes som den største utfordringen vi har i dag, og påpeker at det jobbes over hele Norge med å finne løsninger. Dette i form av gjenvinningsanlegg, nye materialer, bærekraftige emballasjer og merkeordninger for hvordan forbrukere skal håndtere emballasjen når den ikke lenger beskytter et produkt.

– Jeg har ingen konkrete forslag til hvordan vi skal løse dette problemet, men jeg tror at samarbeid mellom aktører og nye ideer og tanker vil drive oss framover, sier Thomassen.

Unge kan bidra med mye

Det er disse nye tankene og ideene kommunikasjonstraineen tror unge mennesker i bransjen kan bidra med. Hun viser til at verden i dag ikke er lik verden for 15-20 år siden, og at unge bidragsytere kommer inn med et annet perspektiv på verden og hvordan man kan endre den.

– Emballasjebransjen er preget av mange som har vært her i mange år, og da vil unge og nye stemmer bidra med nye tankesett, villighet til forandring og ny drivkraft, sier hun.

– Kommunikasjon er superviktig

Thomassen har også noen tanker om hvordan man skal få tak i de unge talentene.

– Med min bakgrunn vil jeg understreke at kommunikasjon fra bransjen til potensielle bidragsytere er superviktig. Som ung er det motiverende å se at bedrifter tør satse på unge og nyutdannede. Man vil skape engasjement hos de unge ved at man er tydelig på at man ønsker seg unge inn i bransjen og at det er en bransje som er åpen for endring og nye ideer.

Her trekker hun fram traineeprogrammet som et godt eksempel.

– Det har vært en unik mulighet for Tronrud Engineering til å rekruttere nyutdannede talenter.

– Har du noen tips til unge som vil inn i bransjen?

– Finn bedrifter der du mener du kan bidra og fortell dem hvorfor. Mine sjefer har alltid sagt «tør å ta litt plass», og det forsøker jeg å gjøre.

– Hvis du kunne trykke på en knapp og løse ett emballasjeproblem, hva ville det vært?

– Vanskelig spørsmål. En magisk knapp som gjør all emballasje gjenbrukbar er et fint utgangspunkt!

Unge stemmer er Emballasjeforeningens artikkelserie om unge mennesker i emballasjebransjen. Her deler de sine tanker, tips og triks på feltet.

Kjenner du noen vi burde skrive om? Send meg en mail: bjorn@emballasjeforeningen.no

23. apr 2024 - 25. apr 2024Seafood Expo GlobalFIRA BARCELONA GRAN VIA VENUE