Unge stemmer #2: Joachim Riise

Joachim Riise (29) har vært ansatt i BEWI siden 2015. Han har gått gradene, og i oktober 2021 ble han Sales Manager for kjøtt- og meieriavdelingen i Ålesund. Fra mars 2022 er han også styremedlem i Emballasjeforeningen.

BEWI er en internasjonal leverandør av emballasje, komponenter og isolasjonsløsninger.

– En sentral rolle i verdikjeden

Riise forteller at han havnet i Emballasjebransjen «helt tilfeldig».

– Da jeg begynte i BEWI, hadde jeg ingen tanker om hva emballasje faktisk var, utover at jeg som forbruker brukte det daglig uten egentlig å legge merke til det, sier han.

Nå som han har vært i bransjen et par år, har han et tydelig bilde av hva emballasje er, og hvorfor det spiller en viktig samfunnsrolle.

– Det har en helt sentral rolle i verdikjeden for nærmest alt som produseres. Emballasje tar vare på kvaliteten på produkter fra produksjon til forbruk, og om den er designet riktig, vil emballasjens liv fortsette også lenge etter dette, forklarer han.

Riise viser til at det de siste årene er snakket mye om hvordan vi kan unngå å bruke enkelte typer emballasje.

– Men det er viktig å huske hvorfor vi har emballasje i utgangspunktet. Det er for å ivareta produkter på en best mulig måte, sier han.

Nødvendig med et fungerende kretsløp

Emballasje kan diskuteres opp og ned og i mente. Riise forteller at, etter hans syn, er gjenvinning og resirkulering den største utfordringen emballasje møter i dag.

Han opplever at alle aktørene i bransjen jobber mot et felles mål om å få emballasje i et system som gjør at den blir sortert, resirkulert eller gjort tilgjengelig for ombruk.

– Det finnes ingen enkle løsninger, og jeg alene sitter ikke på dem, for denne utfordringen, men systematisk arbeid med emballasjedesign og investeringer i sorteringsanlegg, samt kommunikasjon mot forbrukere, er nok stikkord som vil bidra til fremdrift, sier han, og legger til:

– Jeg tror at samarbeid mellom flere aktører i verdikjeden vil drive utviklingen fremover.

Han mener det er helt avgjørende å få et fungerende kretsløp for resirkulering av plastemballasje, slikt at ressursene kan utnyttes flere ganger.

– Det er altfor mange tonn emballasje, og spesielt plast, som forsvinner til forbrenning eller på andre måter blir borte og ikke blir brukt igjen, sier Riise.

De unges tur

Riise forteller at emballasjenæringen har lagt et godt grunnlag for videre utvikling over flere år. Nå er det de «relativt unges» tur til å gradvis ta over stafettpinnen og sørge for at vi blir sirkulere.

– Da jeg startet i bransjen for drøyt syv år siden, hadde jeg absolutt ingen forhold til emballasje. Samtidig må industrien tørre å satse på unge og nyutdannede. Jeg tror også Emballasjeforeningen kan spille en viktig rolle her med kommunikasjon i riktige kanaler. Emballasje er en særdeles viktig del av verdikjeden, og det må komme forbrukere for øret, sier han.

Hvilke tips vil du gi til unge som vil inn i bransjen?

– Let etter progressive selskaper som ønsker å transformere bransjen. De har et stort behov for unge mennesker med helt andre syn på hvordan dette skal gjøres og er som oftest villige til å lytte.

Hvis du kunne trykke på en knapp og løse ett emballasjeproblem, hva ville det vært?

– Det må bli at all emballasje ble resirkulerbar eller gjenbrukbar.

Unge stemmer er Emballasjeforeningens artikkelserie om unge mennesker i emballasjebransjen. Her deler de sine tanker, tips og triks på feltet.

Kjenner du noen vi burde skrive om? Send meg en mail: bjorn@emballasjeforeningen.no