Ranheim Paper & Board, Avfall Norge og PlusPack har blitt nye medlemmer i Emballasjeforeningen i løpet av de fire første månedene i 2017.

Ranheim Paper & Board AS
Da Peterson-konsernet ble solgt til VPK i fjor, valgte eierne å beholde papir- og emballasjefabrikken på Ranheim. Nå satser Ranheim Paper & Board videre med nytt navn og resirkulert varemerke, samt ferskt medlemskap i Emballasjeforeningen.

– Ved å bruke Ranheim-navnet og å skifte ut Mosse-elefanten med vår gamle isbjørnlogo, har vi skapt forsterket lokalt engasjement og stolthet blant de ansatte, fortalte Kyrre Auran, salgssjef for massivpapp i Ranheim Paper&Board, da vi besøkte fabrikken i oktober.

Driften på Ranheim er delt i to avdelinger: Papir og emballasje. Råstoffet er kun returfiber fra næringslivet. Av de 190 ansatte totalt, jobber 80 i emballasjeavdelingen og resten på papir.

Avfall Norge
Som bransje-/interesseorganisasjon for avfalls- og gjenvinningsbransjen i Norge fremmer Avfall Norge samfunnsansvarlig og kretsløpsbasert ressursutnyttelse av avfall i tråd med avfallshierarkiet.

Avfall Norge er en pådriver for en helhetlig avfallspolitikk med tydelige mål.

– Avfall er morgendagens råvarer, fastslår Nancy Strand, administrerende direktør i Avfall Norge.

Plus Pack AS
Plus Pack er et innovativt, internasjonalt emballasjefirma som produserer et stort spekter av aluminiumemballasje og thermoformet plastemballasje til mat.

Selskapet er familieeid og har holdt det gående gjennom fire generasjoner siden oppstarten i 1914.  Hovedkontoret ligger i Odense.

Vidar Nilssen er norsk salgssjef for Plus Pack. Han har lang fartstid i emballasjebransjen og har tidligere jobbet i Bemis, Huhtamaki, Smurfit Kappa og Amcor Flexibles.

Vi kommer tilbake med nærmere presentasjon av våre nye medlemsbedrifter.

Fem nye medlemsbedrifter i 2016
I 2016 ble Romerike Avfallsforedling, Tronrud Engineering, Norstamp, Rajapack og Alna (tidligere Alna Margarinfabrikk) medlemmer i Emballasjeforeningen.