Med giganten Raja Group som eiere er Rajapack godt posisjonert for å surfe på medgangsbølgen for netthandel.

På sitt lager og kontor i Vestby har Rajapack 2.200 varer lagerført, noe som gir raske leveranser til kundene i Norge og det nystartede selskapet i Sverige. Gode priser, høy kvalitet og profesjonell service hører også med i tilbudet.

- Vi har en ambisjon om å bli den ledende leverandøren av emballasje i Norge, sier Bjørn A. Windfelt.
– Vi har en ambisjon om å bli den ledende leverandøren av emballasje i Norge, sier Bjørn A. Windfelt.

Ingen flying start
Selskapet, som tidligere het Postemballasje AS, ble kjøpt opp av den europeiske emballasjegiganten Raja Group i 2010.

– Det skal ikke stikkes under en stol at vi har hatt våre utfordringer med lønnsomheten de første årene, men vi er nå på rett vei og har hatt hyggelig vekst de siste 12 månedene, sier Adm. Dir. Bjørn A. Windfeldt.

– Vi har en ambisjon om å bli den ledende leverandøren av emballasje i Norge.

Raja Group regnes som Europas største emballasjeleverandør med hovedkontor i Paris og en omsetning på 4,5 milliarder. Selskapet har 1.600 ansatte og 500.000 kunder i Europa.

Rajapack er en reell multikanalaktør og markedsfører sine produkter gjennom distribusjon av kataloger og sterkt fokus på salg via sine på nettsider, samt et veldig kompetent utesalgsapparat.

Emballasje spesielt rettet mot netthandelsmarkedet

Rajapack lagerfører 2.200 varer og har for pappesker i 400 forskjellige formater.
Rajapack lagerfører 2.200 varer og har for eksempel pappesker i 400 forskjellige formater.

Det norske selskapet leverer kartong- og bølgepappesker, postesker, boblekonvolutter og e-handelsposer, etiketter, tape, strekkfolie, fyllmateriale, engangspaller og toppark, samt en del oppbevarings- og lagerutstyr.

Dessuten kan de levere spesialtilpasset emballasje med egne mål og tilpasset trykk.

– Vi har pappesker i 400 forskjellige formater, og har spesielt gode løsninger og produkter for aktører i netthandelsmarkedet forklarer Windfeldt.

– Vi har stor bredde i sortimentet og mye kompetanse om hva som kreves av emballasjen. Vi prøver også å lære opp våre kunder, slik at de velger riktig emballasjestørrelse til sine forsendelser, sier han.

Innmeldt i Emballasjeforeningen

Innkjøpssjef Magna Vitsø sier at medlemskapet i Emballasjeforening er viktig for å være med i miljøet og bygge opp kompetanse.

Magnar Vitsø, som har bakgrunn fra selskaper som Arcus og Strongpoint (tidligere PSI), er nyansatt innkjøpssjef i Rajapack, med logistikkansvar for Norge og Sverige.

– Vi satser mye på emballasje for netthandel og konvolutter for returvarer. Vi samarbeider med utstyrsleverandører som Pall-Pack og Norsk Signode, forteller han.

Selskapet har ingen egen produksjon av emballasje, så Vitsø i full gang med å inngå nye avtaler om innkjøp av bølgepapp, pakketape og strekkfilm. Og selv om han har vært kun kort tid i selskapet, er han en pådriver for at selskapet nå har meldt seg inn i emballasjeforeningen.

– Vi må være en del av miljøet og delta på seminarer og arrangementer for å holde oss oppdatert på hva som skjer, knytte viktige kontakter og kanskje påvirke utviklingen. Vi driver med emballasjeutvikling og kommer til å sende folk på Emballasjeskolen for å oppdatere kompetansen.

Emballasjeforeningen har fått flere nye medlemmer: