– Etiketter og emballasje blir stadig viktigere. Derfor vil vi være med i miljøet, sier Bjørn Moi, administrerende direktør.

Norstamp holder til på Borgeskogen i Stokke, har 20 ansatte og har drevet med visuell merking siden 1973.  Bedriften opererer med flere forretningsområder som stempel, etikett og emballasje, og har samarbeidspartnere i flere land.

Tror på dobling av omsetningen
– Vi har god økonomi og opplever nå en kraftig vekst. Vi tror på å doble omsetningen til 65 millioner i 2020, sier direktøren.

Mens stempler er på vei nedover i omsetning, opplever selskapet en motsatt utvikling når det gjelder etiketter og emballasje.

Veksten skyldes blant annet anskaffelsen av HP Indigo WS68oo og en ferdiggjøringsmaskin Digicon Serie 3 for sin digitale produksjonslinje for etiketter i 2015.

– Dette gjør at leveringstiden vår har gått ned fra tre uker til fem dager, sier Moi. – Vi tror at flexotrykk fortsatt vil eksistere men kun for lange serier.

Etiketter i eget hus, import av emballasje

Norstamp holder til på Borgeskogen i Stokke.

Norstamp produserer etikettene i eget hus, men har ingen egen produksjon for emballasje. De kjøper i stedet inn emballasje fra faste partnere på det utenlandske markedet.

Og målgruppen er den norske matindustrien og annen industri.

– Vi leverer trykt kartong, ikke bølgepapp, og har blant andre Fatland som en stor kunde. Vi kan også levere plastbeger med og uten trykk, plastfilm, sleeves, esker og lastbærere.

Ifølge Moi er markedet transparent i forhold til pris og kvalitet, så konkurranseevnen ligger i å levere raskt og forstå verdikjeden til kundene.

Forventninger til nettverket
Siden etiketter og emballasje blir stadig viktigere for Norstamp, har de meldt seg inn i Emballasjeforeningen for å dra nytte av kompetansen i nettverket.

Bjørn Moi har store forventninger til å delta på Emballasjedagene og de andre aktivitetene i foreningens regi.

Vi ønsker Norstamp velkommen i Emballasjeforeningen!