Tronrud Engineering overtok Nor-Reg Systems i 2015, og pakkemaskiner er fullt integrert i det avanserte produksjonssystemet.

Ved siden av produksjon av spesialmaskiner for solceller, bilindustri, tog, flyindustri, romfart, forsvar, veving av tepper, agning av fiskekroker og medisiner, fremstår ikke pakkemaskiner som et spesielt smalt nisjeprodukt, heller ikke hos de ansatte.

Pakkemaskiner blir viktig
– Pakkemaskiner blir oppfattet som lavrisiko her på huset, forteller Tor Gustavsen, som tidligere har vært ansatt i Nor-Reg og begynte hos Tronrud 1. april som sales manager for pakkemaskiner.

Med pakkemaskiner i porteføljen kan selskapet levere ferdige produksjonslinjer, noe de ikke kunne tidligere. Pakkemaskiner riktignok en nisje, men utgjør en betydelig del selskapets omsetning.

En fjerdedel av arbeidsstokken på 132 ansatte jobber nå med produksjon og vedlikehold av pakkemaskiner.

Har forventninger til medlemskapet

Tronrud hadde nylig besøk av Johnny Scarlett (t.v) og Lars Treverket (t.h.)
Tronrud hadde nylig besøk av Johnny Scarlett (t.v) og Lars Treverket (t.h.) fra Smurfit Kappa Norpapp.

Hovedgrunnen til innmeldingen i Emballasjeforeningen er ifølge Tor Gustavsen at Tronrud Engineering AS ønsker å bli en del av den norske emballasjebransjen.

– Etter oppkjøpet av Nor-Reg ble det fort tydelig at vi trengte å markedsføre Tronrud Engineering AS som produsent av pakkemaskiner mot det norske markedet. Emballasjeforeningen er en av kanalene for å nå frem til eksisterende og nye kunder på en god måte, sier han.

– Vi forventer å bli integrert i bransjen via invitasjoner til møter og seminarer som arrangeres i Emballasjeforeningens regi, fortsetter han.

– Vi forventer også å bli utfordret på hva Tronrud Engineering AS kan bidra med i form av kunnskap om teknologi og erfaringer fra automasjons prosjekter inn i diskusjonen om «Godt nok emballerte matvarer».

Tor Gustavsen håper at bedrifter med behov for pakketekniske maskiner og utstyr er positive til Tronrud Engineerings deltagelse i fellesskapet og at de forespør dem i nye prosjekter.

Omfattende produksjonsutstyr

SONY DSC
Produksjonshallene til Tronrud Engineering er spekket med moderne maskiner og utstyr.

I produksjonshallene står blant annet 19 CNC-maskiner, vann- og laserskjæremaskiner, platemaskiner og alle typer sveiseutstyr klart til bruk.

Det gjør også en stab med 19 ingeniører som blant annet kan tilby 3D-printing av prototyper ved hjelp av Direct Metal Laser Sintring.

– Vi tilbyr modulbaserte pakkemaskiner, med eskeforseglere og – reisere, transportbånd og en tilpasningsenhet som kan settes sammen, forteller Tor Gustavsen.

Salget av pakkemaskiner er nå på vei oppover, og Gustavsen forteller at PepsiCo nettopp har fått levert åtte pakkemaskiner og har bestilt åtte til.

Tror på en ny vår for pakkemaskiner for fisk

Tronrud tror på en ny vår for pakkemaskiner.

Tronrud Engineering tror på en ny vår for pakkemaskiner, siden det trolig vil være behov for å øke foredlingen av fisk her til lands.

– Jeg tror at fiskeforedling vil etablere seg som en næring igjen, med pakking av fileter i stor skala, forteller Rune Nordby.

I september hadde bedriften besøk av Johnny Scarlet og Lars Treverket fra Smurfit Kappa Norpapp, som ifølge Tor Gustavsen ble meget imponert over det de fikk se.

Tronrud Engineering har to datterselskaper, hvorav det ene ligger i Singapore, mens det andre er Moss Jern- og Stanseindustri.

Lokalene på Eggemoen, som fortsatt kan skilte med en egen flystripe, skal utvides videre med over 5200 kvadratmeter.