Alvhild Hedstein er ny styreleder i Emballasjeforeningen

Alvhild Hedstein, styreleder i Emballasjeforeningen. Foto: Bjørn Vilberg
Alvhild Hedstein tar over stafettpinnen etter Erik Bern. Hun gleder seg lede medlemsnettverket i årene som kommer, og ta i bruk kompetansen i foreningen for å nå FNs bærekraftsmål.

Under generalforsamlingen 10. mars 2022 ble en koronasyk Hedstein valgt til styreleder in absentia.

– Det er en ære å bli valgt til et så stort tillitsverv i en forening som blir stadig viktigere for å nå flere av FNs bærekraftsmål, sier Hedstein.

Har flere styreverv

Hun utgjør sammen med Lars Christian Hilden den nye lederduoen i Emballasjeforeningens styre. Hedstein forteller at Emballasjeforeningen allerede har tatt «utrolig mange» viktige og riktige initiativ de siste årene.

– Opprettelsen av Forum for sirkulær plastemballasje (FFSP) og Circular Packaging Cluster (CPC) er gode steg i riktig retning. Framover er det viktig at vi i styret sørger for at vi utnytter ressursene i disse foraene, inklusiv Emballasjeforsk, på best mulig måte, sier hun.

Forumet er til for Emballasjeforeningens medlemmer, og jobber for å øke materialgjenvinning av plastemballasje. I 2018 og 2019 utviklet FFSP Veikart for sirkulær plastemballasje, som ble overlevert daværende Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) under Arendalsuka.

CPC er en bedriftsklynge, eid av Emballasjeforeningen, som skal utvikle en sirkulær verdikjede for emballasje. Fra før er Hedstein styreleder i både klyngen og forumet.

Gleder seg

Hedstein ble valgt inn i styret til Emballasjeforeningen for første gang under generalforsamlingen i 2020. Hun forklarer at hun som leder får et større ansvar, ikke minst overfor foreningens daglige leder.

– Det er et ansvar jeg med glede tar på meg, sier hun.

Lang fartstid med bærekraft

Hun syns det er vanskelig å svare på spørsmål om hvordan foreningens medlemmer vil merke at hun er ny styreleder, men sier:

– Jeg håper de vil se at vi driver et aktivt påvirkningsarbeid overfor myndigheter, politikere og viktige organisasjoner og foreninger, til beste for medlemmene.

Til vanlig er Alvhild Hedstein konserndirektør for bærekraft og innovasjon i BAMA Gruppen. Hun har tidligere vært leder for forskningsinstituttet NIBIO, for Miljømerking Norge, samt har erfaring fra flere departement.

Hun legger ikke skjul på at emballasjebransjen har en stor jobb foran seg.

– Vi må sørge for at emballasjen som settes på markedet er gjenvinnbar, og så må vi påvirke til at den faktisk blir gjenvunnet, sier hun.

Foruten valget av ny leder og nestleder, fikk styret også to nye representanter fra henholdsvis Nortura og BEWI. Her kan du lese mer om dem.