Nortura og BEWI valgt inn i styret

Sten Viberg og Joachim Riise er nye styremedlemmer i Emballasjeforeningen. De ble valgt inn under generalforsamlingen den 10. mars, og kommer fra henholdsvis Nortura og BEWI.

Direktør for produktutvikling og kvalitet i Nortura, Sten Viberg, forteller at han trer inn i styret med en god porsjon ydmykhet, og ser fram til å bli kjent med og lære av nye mennesker og fagfolk, og han tror det vil bli et godt samarbeid innad i styret.

– Dette er nytt terreng for meg. Nortura er også stort og komplekst, med mange produkter og deres tilhørende utfordringer og muligheter knyttet til emballasje. Så med erfaring fra vår verdikjede og de praktiske sidene av Nortura, håper jeg å bidra til gode prosesser og smarte og framtidsrettede emballasjeløsninger, sier han.

Vil ha arbeid med myndigheter

Nortura er medlem i Emballasjeforeningen fordi de ser et framoverlent fokus på bærekraft og fremtidens emballasjeløsninger, forklarer Viberg.

– Sammen har vi størst kraft, sier han.

På spørsmål om hva foreningen burde jobbe med framover, trekker han fram avfallshåndtering som et viktig punkt.

– Dette betyr at arbeid med myndigheter og andre aktører som driver med avfallshåndtering av de materialer som er designet for materialgjenvinning faktisk blir gjenvunnet, er viktig.

Dette gjelder spesielt for PET og plastlaminerte fiber- og pappmaterialer som ikke fungerer i dag. I tillegg ønsker han å forbedre dagens håndtering av PE og PP, som ser økt bruk om dagen.

Ønsker å ta del i utviklingen

Sales Manager i BEWI, Joachim Riise, er det andre nye styremedlemmet i foreningen. Han forteller at han vil bringe stort engasjement for gode emballasjeløsninger til styret.

– I tillegg har jeg et sterkt ønske om å få ta del i utviklingen av rammeverket for morgendagens emballasjeløsninger. BEWI har en veldig bred portefølje av emballasjeprodukter, og i så måte også bred kompetanse innen de ulike teknologiene og produktene vi jobber med, sier han.

– Helt riktig plass for oss

Denne kompetansen gir dem et unikt innblikk i utfordringer og problemer i en hel rekke industrier og ulike emballasjematerialer, forklarer Riise.

– Samtidig skal BEWI være en ledende produsent av isolasjon- og emballasjeprodukter, og da må vi også ta en ledende rolle innen bærekraft. Et styreverv i Emballasjeforeningen er dermed helt riktig plass å være for oss, sier han.

– Beslutninger tas på feil grunnlag

Riise ser fram til å samarbeide med resten av styret. Han har stor tro på resultatet av samhandling mellom personer med ulik bakgrunn, erfaring og kompetanse, og at de sammen skaper de beste resultatene.

Han er kjapt ute med å påpeke at det allerede er gjort mye riktig, og at å etablere Emballasjeforeningen som et kompetanseorgan er fantastisk.

– Samtidig tror jeg det kan gjøres mer for å nå ut til yngre grupper og ta en større stemme i det offentlige, for å drive faktabasert opplysningsarbeid blant forbrukere. Det er altfor mye feilinformasjon ute og går, og vi ser at beslutninger tas på feil grunnlag litt for ofte. Jeg tror dermed at Emballasjeforeningen med hell kan ta en større posisjon i det offentlige rom for å fremme nettopp fakta og ikke følelser når de store beslutningene skal tas, sier han.