Styret i Emballasjeforeningen har fått ny nestleder

Med sitt nye verv, vil Lars Christian Hilden blant annet jobbe for at avgjørelser tas på tvers av bransjen, så løsninger ikke blir for fraksjonerte.

Styret i Emballasjeforeningen har fått ny nestleder. Han heter Lars Christian Hilden, og er fabrikksjef for Mills Drammen.

Han er fornøyd med å ha fått tillitten, og den påvirkningskraften har han noen tanker om hvordan han skal bruke. Dette innebærer blant annet kommunikasjonsarbeid og samtaler med myndighetene.

– Vi må tenke både lokalt her i Norge, og sentralt ut mot det som skjer i Europa. Vi er nødt til å se hva som skjer ute i den store verden for å tilpasse oss det, samtidig som vi må gjøre lokale tiltak, spesielt på nedstrømsdelen, sier han.

På dette feltet mener Hilden det er mye som må gjøres.

– Her har vi en god jobb å gjøre inn mot myndighetene. De er en rammesetter for hvordan Norge håndterer nedstrømsproblemer. Hvis hver enkelt aktør skal bestemme fra hver sin lille tue, blir løsningene for fraksjonerte, sier han.

Vil sikre god kommunikasjon

Samkjørte beslutninger fra myndighetene er ikke det eneste Hilden vil jobbe med som nestleder i styret. Han vil også jobbe for at Emballasjeforeningen generelt og bransjen spesielt har en god kommunikasjon med samarbeidspartnere.

– Det er også viktig at vi er tydelige på emballasjens funksjon og hvordan vi som bransje kan påvirke til å enten utvikle eller teste ny emballasje som vil kunne ha flere fordeler, men samtidig opprettholder det nødvendige nivået i emballasjens funksjon, som for eksempel holdbarhet på matprodukter.

– Krevende, men gøy

Hilden har et åpenlyst engasjement for emballasje, og når han blir spurt om hva som er så gøy med det, forklarer han:

– Det er gøy fordi det er det som skal være med på å selge produktet. Emballasje har så mange spennende og utfordrende kombinasjoner og bruksområder. Den skal presentere produktet og sørge for at det blir solgt, samtidig som det skal holde under transport, sørge for at matprodukter er holdbare, også må vi ikke glemme at den skal være gjenvinnbar heller! Disse kombinasjonene er krevende, men gøy, sier han.

Flere ting i ilden

Nytt verv i Emballasjeforeningens styre er ikke det eneste som er i emning for Hilden. Ved Mills-fabrikken i Drammen er de nå i ferd med å avslutte et stort utbyggingsprosjekt for å forbedre deres interne varelogistikk.

I tillegg har de gjort klart et helt nytt areal på 2000 kvadratmeter for å utvide med ny produksjon og nye produkter.

23. apr 2024 - 25. apr 2024Seafood Expo GlobalFIRA BARCELONA GRAN VIA VENUE