Nytt forum skal løse plastproblem
Forum for sirkulær plastemballasje

Emballasjeforeningen har noen av de største plastemballasjeprodusentene i ryggen. Nå skal vi sammen med øvrig næringsliv gjøre plast både mer miljøvennlig og lønnsom.

30 aktører fra mat- og drikkeindustrien; merkevareleverandører, handelen, emballasje-produsenter/-leverandører, organisasjoner, forskningsinstitusjoner, sjømatleverandør, utstyrsleverandører, innsamlere og gjenvinningsbransjen er samlet i et felles forum for å løse utfordringene med dagens bruk av plastemballasje.

KOMPETANSEMÅL

Kari Bunes og Ellen Behrens.

— ­Enkelt sagt vil vi utnytte alle de gode egenskapene ved plast og minimere de dårlige, sier Kari Bunes, Direktør i Emballasjeforeningen. Hun har fått med seg Ellen Behrens, Ass. Direktør Samfunnsansvar i Orkla, til å lede styringsgruppen i Forum for Sirkulær Plastemballasje.

Forumet skal foreslå virkemidler for å oppnå målet om økt kildesortering og økt bruk av resirkulert plast i emballasjeproduksjon og dermed øke resirkulering av plastemballasje. Forumet skal til slutt publisere et veikart for sirkulær plastemballasje.

— Arbeidet i forumet er godt i gang, og har som mål å ferdigstille veikartet allerede i juni neste år, sier Ellen Behrens, leder i Styringsgruppen i Forum for Sirkulær Plastemballasje.

Styringsgruppen i Forum for sirkulær plastemballasje

22. mai 2019Fagmesse om bærekraft og innovasjonColor Line Stadion
23. sep 2019 - 26. sep 2019Oppstart Emballasjeskolen klasse 49Scandic City Fredrikstad
13. nov 2019 - 15. nov 2019Emballasjedagene 2019Scandic Park Sandefjord