WorldStar 2024-juryeringen er i gang

WorldStar er den årlige emballasjekonkurransen til World Packaging Organisation (WPO), og har siden 1970 hedret nye, innovative og banebrytende emballasjeløsninger.

Må vinne regional konkurranse først

Konkurransen er åpen for hele emballasjenæringen, fra produsenter, konvertører og designere, til pakker/fyller, sluttbruker og markedsførere, men det er kun emballasjeløsninger som allerede har vunnet en regional emballasjepris som får delta. I Norge er det kun ScanStar som er en gylidg konkurranse for å kunne delta i WorldStar.

De påmeldte emballasjeløsningene blir vurdert av et internasjonalt dommerpanel fra medlemsorganisasjoner i WPO, og de blir bedømt ut ifra et vidt spekter av kriterier.

Over 400 påmeldte

I år er det nærmere 440 påmeldte emballasjeløsninger, og Kari Bunes, administrerende direktør i Emballasjeforeningen, sitter i juryen. Hennes jobb har vært å bedømme 100 ulike emballasjeløsninger.

Hun forteller at årets løsninger fremhever seg spesielt med bruk av monomateriale, emballasjeløsninger som er enkle å materialgjenvinne, og bruk av fiber fremfor plast i emballasje som er beregnet for produkter av en viss størrelse.

Vinnerne annonseres til våren, og vinnere av WorldStar 2023 kan man se her.

07. mar 2024Fagseminar og ordinær generalforsamling i EmballasjeforeningenHotel Continental
04. apr 2024Absolute Flexo ForumMarienlyst Strandhotel
09. apr 2024Innsiktskurs om emballasjeOslo Event Hub