Møt Circular Packaging Clusters nyeste ansatte

Regina von Koch er Circular Packaging Clusters nyeste medarbeider. I et halvt år skal hun jobbe med å identifisere og løse opp i blokkeringer i den sirkulære verdikjeden.

Hun kommer fra et internship i EGGS Design, hvor hun blant annet var med på å planlegge og gjennomføre workshopen Circular Packaging Cluster (CPC) arrangerte i november 2021, og har tidligere jobbet med SmartPack-klyngen.

– Jeg syns det er meningsfullt å skulle få jobbe med noe som spiller en rolle. Vi må bli mer bærekraftige om vi skal kunne leve videre på denne jorda. Det betyr blant annet bedre utnyttelse av ressurser og mer kildesortering, sier von Koch.

Skal finne de viktigste blokkeringene

Som prosjektleder i CPC skal von Koch blant annet jobbe med prosjektet Sirkulære løsninger som basis for grønn omstilling, verdiskapning og næringsutvikling som er finansiert av Viken fylkeskommune. Prosjektet skal identifisere og redusere blokkeringer i en sirkulær verdikjede, spesielt rettet mot plastemballasje.

I tillegg skal det utvikles et kompetansetilbud til relevante bedrifter i fylket, for å styrke deres konkurransekraft basert på bærekraft og sirkulær økonomi.

– Først må vi finne de viktigste blokkeringene, og så skal vi planlegge løsninger og prosjekter som kan bidra til å løse eller redusere dem, sier hun.

Bringer mye erfaring

Opprinnelig kommer von Koch fra Stockholm. Da hun studerte økonomi i USA, møtte hun en nordmann. Han fikk seg jobb i Norge, og hun fulgte etter da hun var ferdig med utdanningen sin. Nå har hun bodd her i fire og et halvt år.

På den tiden har hun også tatt en bachelor i produktdesign ved Oslomet. Gjennom studiet og arbeidet med bacheloroppgaven, kom hun i kontakt med CPC-prosjektleder Jørgen Ingeberg. De arrangerte blant annet en workshop for næringsklyngen SmartPack 2030.

Generasjonsskifte i bransjen

Med seg i bagasjen til CPC-kontoret har hun, foruten jobben i EGGS Design, også erfaring fra IT-konsulentselskapet Netcompany, hvor hun sommeren 2021 jobbet på et prosjekt med Oslo kommune.

Von Koch forklarer at det er flere systemiske utfordringer knyttet til å lage en sirkulær verdikjede for emballasje:

– Et eksempel på dette er at resirkulert plast er mye dyrere enn jomfruelig plast, og at det derfor ikke finnes et ordentlig marked for det. Her kunne man hatt politiske og systemiske intensjoner som løser det, sier hun.

Selv tar von Koch ansvar for å leve mer bærekraftig.

– Jeg kjøper nesten ikke nye klær, har et bra system for kildesortering hjemme, og spiser mindre kjøtt. Det går greit når jeg er hjemme og kan velge å ikke kjøpe det på butikken, men på restaurant, med alle valgene, blir det litt vanskeligere, innrømmer hun.

Klyngeleder Ola Ronæss gleder seg over å få von Koch med på laget.

– Dette er en ansettelse vi ser fram til. Circular Packaging Cluster jobber fremtidsrettet for nye generasjoner. Regina har både teoretisk og praktisk erfaring med sirkulær økonomi og har jobbet med systemer på veg fra lineær til sirkulær utvikling. Hun bærer med seg tankesett og innstilling som er nyttig i det generasjonsskiftet som er på gang i emballasjeverdenen, sier han.