Kort overskrift
Lorem ipsum dolar sit amen

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla sodales eros arcu, id mollis m

Circular Packaging Cluster arrangerte sin første fysiske workshop

Ifølge klyngeleder Ola Ronæss var det cirka 45 påmeldte på workshoppen som for anledningen ble holdt hos designbyrået Eggs i Oslo.

Ronæss kunne videre fortelle at klyngen er i vekst og har nå mellom 50-55 medlemmer. To av de nye medlemmene fikk presentere seg på arrangementet:

• Woolero, som vil løse problemet med at tonnevis av ull kastes på grunn av lav pris, ved å lage emballasje av den som kan erstatte plast.
  • Läntmannen Unibake Norge, som nok er mest kjent for sine Hatting-produkter, som delvis produseres på fabrikken i Lier. De har nylig flyttet mer produksjon til Norge ved å kjøpe et bakeri. Selskapet har hatt som mål å redusere bruk av plast med 15 prosent og har allerede nådd 26 prosent.

Ronæss påpeker at emballasje er blitt allemannseie, noe som gjenspeiles i både nye tendenser og det daglige mediebildet.

– Folk er mer interessert i å forstå viktigheten av emballasje, både de gode egenskapene og utfordringene knyttet til det, sier han, og legger til:

– Vi ser mye innovasjon og nye ideer på området vårt, som for eksempel med Woolero, som jobber med å utvikle emballasje av saueull. De er sammen med 12-15 andre tidligfase bedrifter i klyngen med og inspirerer og peker på muligheter. De kan bidra til fremtidsrettede løsninger og konkurransekraft for næringslivet, sier klyngeleder Ola Ronæss.

– Vil lære av de erfarne

Woolero var representert av gründerne Ann Elinor Jamtvoll Aasen og Mathias Almenning Hoel fra entreprenørskolen ved NTNU i Trondheim. De forteller at de ble medlemmer av Circular Packaging Cluster for å bygge nettverk med andre aktører i ulike deler av verdikjeden som jobber mot samme mål som dem; nemlig å gjøre emballasje mer sirkulært.

– Her fikk vi sparret med engasjerte og flinke folk fra alle deler av verdikjeden. Det ga oss uvurderlig innsikt i hva som foregår i denne bransjen. Det var utrolig spennende å delta i workshopen, hvor vi fikk sett tydelig verdien av å ha ulike perspektiver når man jobber med slike problemstillinger, sier Aasen.

Hun forteller at Woolero er i oppstartsfasen, og at de derfor kan bidra med et annet perspektiv enn aktører som har jobbet i bransjen i mange år.

– På denne måten kan vi utfordre etablert tankegang, og vi drar stor nytte av å få tilbakemeldinger og innsikt fra de som har mye kunnskap og erfaring fra bransjen, sier hun.

Skal dele erfaringer

Klyngeleder Ronæss forteller at nettopp meningsutveksling og deling av kunnskap og erfaringer er nøkkelen til en mer sirkulær verdikjede for emballasje, og at workshops som denne bidrar til dette.

– Vi skal drøfte problemstillinger som er litt større enn bare innenfor den enkelte aktørs område. Vår klynges utgangspunkt er at enkeltaktører hver for seg gjør en bra jobb knyttet til bærekraftig utvikling av emballasje, men totalen og totalsystemet vårt likevel ikke produserer nok bærekraft og sirkularitet. Derfor må vi jobbe sammen for å finne løsninger på det som blokkerer sirkulær utvikling, sier han.

Lærerike foredrag

Flere av klyngens medlemmer holdt presentasjoner, som Bård Bringsrud Svensen i Orkla Home and Care, som fortalte om selskapets satsing på resirkulerte materialer og utfordringene med dette.
Direktør Synnøve Bjørke i ROAF presenterte forslag som kan øke gjenvinningen og inviterte klyngemedlemmene til å besøke anlegget på Romerike.

Geir E. Sæther i Tomra la opp til workshoppen ved å påpeke 6 områder der det foreligger gap:

1. Lovgivning
    2. Kvalitet
    3. Kvantitet
    4. Alignments
    5. Data
    6. Infrastruktur

Jan Walter Parr i Eggs presenterte og ledet oppgaven for workshoppen:

1 Identifisere blokkeringer og drivere
2 Formulere sirkulære utfordringer vi kan løse sammen.

Gjennom hele 2022 skal klyngen arrangere flere workshops og møter for å kartlegge blokkeringer i den sirkulære verdikjeden. Etter hvert vil de gradvis gjøre funnene om til utviklingsprosjekter og initiativer for og med bedrifter.

– Noen av dem er lavthengende, mens andre er større og vil ta lenger tid. Denne workshopen var starten på et samarbeid hvor vi kartlegger manglene i verdikjeden. Det var representasjon fra store deler av verdikjeden, og i løpet av tre effektive timer fikk vi dekket store deler av kjeden. Vi gikk ikke i dybden, men fikk litt oversikt over bredden og sammenhengen, sier Ronæss.

etus pretium vitae.

23. apr 2024 - 25. apr 2024Seafood Expo GlobalFIRA BARCELONA GRAN VIA VENUE