Krav til emballasje
ved eksport til EU

Passer for eksportbedrifter som selger emballasje på EU-markedet.

I skrivende stund skjer det endringer i nasjonal lovgivning angående produsentansvar for emballasje i flere EU-land.

Tysk-Svensk Handelskammer arrangerer kontinuerlig webinarer som informerer eksportbedrifter om viktige endringer. På dette webinaret går de gjennom det som gjelder produsentansvar, avgifter, regnskapsregler, merking og gjenvinning av emballasje i Tyskland, Danmark, Finland, Norge, Sverige, Østerrike og Frankrike.

For hvem?:

Dette webinaret er rettet mot eksportbedrifter som selger emballasje på EU-markedet. Webinaret holdes på svensk.

Innhold:
  • Hva betyr nasjonale lover for eksportbedrifter?
  • På hvilken måte øker ansvaret for e-handelsselskaper?
  • Hvilke land har et nasjonalt register der selskaper må registrere seg og registreringen kostnadspliktig?
  • Hvilke land har mer enn ett resirkuleringssystem, dvs. et konkurransedyktig marked, og hvordan fungerer dette i praksis?
  • Hvilke regler gjelder for beregning og rapportering av gjenvinningsavgifter?
  • Hvilke emballasjer påvirkes og hva er forskjellen mellom B2C og B2B når det gjelder produsentansvar?

Tysk-Svensk Handelskammer forklarer de forskjellige resirkuleringsavgiftene:

• Hva er for eksempel forskjellene mellom plast og kompositt (emballasjemateriale som består av flere ulike sammensatte materialer)?
  • Hvordan prøver forskjellige land å motivere bedrifter til å velge riktig type emballasje og materiale?
  • Hvilke land har panteplikt, og i hvilke land er det planer om å innføre det?
  • Hvilke etiketter er obligatoriske og hvilke er valgfrie? Hvordan skal plastprodukter til engangsbruk merkes?

Som deltaker har du også muligheten til å stille spørsmål.

Foredragsholdere:

Norman Karsch og Johan Uhlin jobber ved Tysk-Svensk Handelskammer med rådgivning til svenske og tyske selskaper med virksomhet i EU. De har mer enn 20 års erfaring med produsentansvar i EU og spørsmål knyttet til merking og resirkulering av emballasje, elektriske produkter og batterier.

Webinaret er gratis og tas opp slik at du kan se det når det passer deg.

Lurer du på noe?
Emballasjeforeningen svarer gjerne på spørsmål:

epost: post@emballasjeforeningen.no