Emballasje-materialer

De fem vanligste emballasje-materialene er:

• Fiber (papir, papp og kartong)
  • plast ( en rekke varianter)
  • glass
  • metall
  • tre

I tillegg kommer nye plastmaterialer laget av fornybare råstoff.

Innenfor de fem hovedgruppene er det mange varianter, spesielt når det gjelder plast. ,Å finne riktig emballasje, handler ofte om å bruke det materialet som egner seg best for det aktuelle produktet.

Dette brukes materialene til:

PLAST

• PE/HDPE/LDPE – tuber, folie
  • PP – sekker, poser
  • PET – flasker og skåler
  • EPS – (isopor) mye brukt ved eksport av fisk og møbler
  • EVOH: Barrieresjikt som beskytter mat og gir lenger holdbarhet

FIBER

• Bølgepapp – transportemballasje og display
  • Massivpapp – emballasje for fisk
  • Kartong – forbrukeremballasje
  • papir – poser

GLASS

• Syltetøy, agurk, matvarer
  • drikkevarer

METALL

• Matvarer
  • Drikkevarer (aluminiumsbokser)
  • Beskyttende lag i fleksibel emballasje (plast og aluminium), som kaffe, potetgull, sjokolade

TRE

• Paller
  • Gaveemballasje
  • Spill og leker

Innsamling og gjenvinning

Gjennom Avfallsforskriftens paragraf 7 må produsenter være medlem i et godkjent returselskap. De to godkjente returselskapene, Emballasjegjenvinning og Grønt Punkt Norge, sikrer og administrerer finansiering av returordningene for plast-, metall-, og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
I tillegg drifter Grønt Punkt Norge AS innsamling og gjenvinning av plastemballasje, emballasjekartong og drikkekartong på vegne av Plastretur AS og Norsk Returkartong AS.

Sammen med en rekke aktører i verdikjeden, deriblant Emballasjeforeningen, har Avfall Norge og Loop  har nylig lansert nye retursymboler som  er basert på de danske og som skal standardiseres på nordisk nivå. Coop,  TINE og Orkla er blant selskapene som har tatt i bruk symbolene på sin emballasje.

Disse symbolene er utviklet for sortering av brukt emballasje.

Ønsker du å lese enda mer om materialer?

Kompetanse er viktig ved valg av emballasje

Annonser fra våre medlemmer