Yngve Krokann er ettertraktet. Fra foredrag på Bransjeforum for Svin, reiser han videre til Teaterfestivalen i Fjaler i helgen. Og på mandag starter Emballasjeskolen klasse 47.

Alle som har hørt Yngve Krokann holde foredrag, vet at han er i sitt ess når han kan gjøre nettopp det. Og ber du ham snakke om sitt hjertebarn, emballasje, kan han holde på lenge.

Han snakker villig vekk om emballasjeutviklingen i verden og Norge og hvorfor og hvordan det har blitt sånn.

Svinekonferansen ble arrangert på Løren i Oslo.

Ettertraktet foredragsholder
Stadig flere har oppdaget nettopp dette, og i disse dager har Yngve blitt bedt om å holde foredrag på de merkeligste steder, som Bransjeforum for svin og Teaterfestivalen i Fjaler.

– Hva sier du på sånne steder?

Hovedpersonen trekker på skuldrene. – Svinekjøtt skal jo pakkes for å selges, og akkurat denne bransjen har kanskje noe å gå på i forhold til konkurrentene, sier han.

På spørsmål om hva han mener med det, sier han at han syns det finnes mye kjedelig svinekjøtt i butikkene. Han tok bildet av slike produkter i butikkene og viste det til deltakerne på forumet.

– Det spørs om bedre emballering kan gi svinekjøtt et løft. Kanskje kan man bruke bandolær eller en kartongbit for å gjøre dette mer sexy. Dagens vakuumpakkede svinekjøtt ser kjedelig ut, utbroderer Krokann.

På forumet viste han eksempler på hvilke emballasjetrender som gjelder og hvilke grep man kan gjøre for å få produktene til å stå frem i hyllene.

– Og siden svin kommer godt ut av det når det gjelder klimapåvirkning og bærekraft, sammenlignet med oksekjøtt og kylling, kan de jo kommunisere dette på emballasjen, sier han.

Yngve Krokann slik vi er vant til å se ham, foran en forsamling.
Yngve Krokann ledet Innovasjons- og optimeringsseminar i august

Hva har emballasje å gjøre på en Teaterfestival?
Yngve var altså egentlig i sitt ess også på svinekonferansen, men hva i all verden skal et vandrende emballasjeleksikon bidra med på en teaterfestival? Og hvor i all verden er Fjaler?

– Det ligger tre timer med bil fra Bergen, repliserer leksikonet, uten å vri seg unna den første delen av spørsmålet.

– Teaterfestivalen involverer hele bygda og bygger på begrepet «antroposen», som betyr «en menneskeskapt verden».  Det handler altså om miljøfokus og menneskeskapte utfordringer, sier Krokann.

20 år på fem minutter

Engasjementet er alltid på topp, her med Emballasjeskolen.

På festivalen skal han sitte i et diskusjonspanel og holde et innledende foredrag på fem minutter. Og siden Yngve har en gjennomtenkt plan bak sin tilsynelatende impulsivitet, vet han nøyaktig hva kommer til å snakke om.

– Jeg skal fortelle om Emballasjeforeningen og miljøaktiviteten som startet med den grønne bølgen på 90-tallet. Jeg skal fortelle om det vellykkede arbeidet med de frivillige bransjeavtalene for emballasjeoptimering som nå har blitt avløst av en forskrift.

– Det blir også litt om Plastretur som har satt opp et fond til rydding av strender, og jeg skal fortelle Fjaler-folket om hvor mye emballasjeavfall som samles inn og gjenvinnes i deres distrikt.

–  Dessuten skal jeg fortelle om et av landets mest moderne gjenvinningsanlegg hos ROAF, og hvordan sortering i forskjellige fraksjoner gjør resirkulering enklere. Deretter blir det litt om sirkulær økonomi.

Emballasjeskolen klasse 46 koste seg på besøk hos Diplom-Is i april.

Emballasjeskolen starter på mandag
Fjaler-folket bør nok belage seg på at dette kommer til å ta mer enn fem minutter, men samtidig blir det sikkert såpass interessant at de glemmer tiden.

Det gjør forhåpentligvis ikke Yngve, som skal stille rask og uthvilt til første samling i Emballasjeskolens klasse 47 i Fredrikstad mandag morgen.

– Jeg har et budskap til dere som ikke har rukket å melde dere på: Det er noen forfall på grunn av sykdom på første samling, og dermed vil noe repeteres på samling 2.

– Det vil da også være mulig for nye deltakere å komme inn på samling 2, sier han.

Vil du etteranmelde deg på Emballasjeskolen? Meld deg på her!