Eirik Faukland, Christin Faukland og Lars Chr. Martinsen mottok WorldStar for emballasjen Cefapac under en stor prisutdeling på i regi av WPO på Interpack 4. mai.

Blisteremballasjen Cefapac.

Blisteremballasjen Cefapac er usveiset og lages utelukkende i kartong, noe som gir enklere konstruksjon, logistikk og gjenvinning. Emballasjen ble i fjor lansert av Norgesplaster og finnes på en del apoteker i Norge.

Cefapac benyttes også av Swix og Doorfix. Navnet på Cefapac er satt sammen av initialene til Christin og Eirik Faukland.

Moro med pris

WPO-president Thomas Schneider delte ut WorldStar til Eirik Faukland, Christin Faukland og Lars Chr. Martinsen i Moltzau AS.
WPO-president Thomas Schneider delte ut WorldStar til Eirik Faukland, Christin Faukland og Lars Chr. Martinsen i Moltzau AS på Interpack.

– Dette var moro, sa Eirik Faukland da prisen var mottatt. Han har i flere år ruget på ideen til Cefapac som Moltzau AS nå har industrialisert.

Emballasjen vant ScanStar i 2016, og prisen ble delt ut på Emballasjedagene i november.

ScanStar arrangeres av SPA (Scandinavian Packaging Association), der Emballasjeforeningen er den norske representanten. ScanStar er den eneste nordiske emballasjekonkurransen som gir vinnerne rett til å delta i WorldStar, som deles ut av WPO der Emballasjeforeningen også er medlem.

Thomas Winkler, Tore Lund og Henrik Melne fra RPC.
Thomas Schneider, Thomas Winkler (RPC Lidköping), Tore Lund (RPC Promens Kambo) og Henrik Melne (RPC Lidköping).

Moltzau AS var den eneste norske vinneren av WorldStar i år, men det var flere nordmenn i ilden. Tore Lund i RPC Promens Kambo mottok WorldStar sammen med Thomas Winkler og Henrik Winkler i RPC Superfos Lidköping for Twist Cup med skrulokk som RPC Superfos Danmark utviklet for Orkla Foods Norge.

Fikk pris for livslang innsats i emballering
Søren Rahbek Østergaard ble lansert som kandidat da WPO i år delte ut en helt ny WorldStar-pris: Lifetime Achievement in Packaging Award. Blant 11 nominerte var han en av de fire vinnerne.

– Dere må stå frem i media og fortelle at emballasje er det beste for miljøet, sa Søren Rahbek Østergaard, vinner av den nye WordStar-prisen.

Østergaard er tilknyttet Teknologisk Institut i Danmark og har i mange år vært en av ildsjelene i Scandinavian Packaging Association (SPA. Han startet sin karriere i 1966 som operatør på en pakkelinje for mat og har jobbet med utvikling av emballasje siden 1975.

I 1999 fikk han ansvaret for den danske emballasjeskolen, som han senere har gjort om til fjernundervisning. Søren Rahbek Østergaard ved professor for emballasjeutdanningen i DTU fra 1994-2001. Han har også jobbet med europeiske og ISO-standarder i 25 år.

Hyggelig at SPA-kandidaten vant

Kari Bunes (midt i bildet) og Antro Säila (Finland) var til stede på WorldStar og styremøter i WPO på Interpack.

– Det er hyggelig og fullt fortjent at vår kandidat ble stemt frem i den globale konkurransen WorldStar, sier direktør i Emballasjeforeningen, Kari Bunes som selvfølgelig også gratulerte Moltzau med den norske prisen.

Kari Bunes var tilstede på prisutdeling på Interpack og deltok dessuten på styremøter i World Packaging Organisation, der delegater fra hele verden samles både i arbeidsgrupper, valg og generelt styrearbeid.