VPK Packaging Group har gjennomført oppkjøpet av bølgepappvirksomheten i Peterson Packaging med seks fabrikker i Skandinavia.

De seks fabrikkene i Norge, Sverige og Danmark skal drives som en egen forretningsenhet i VPK Group under varemerket Peterson. VPK Group får med dette oppkjøpet en omsetning på over 1 milliard Euro.

Uavhengig forretningsenhet
Peterson vil bli ledet som en uavhengig forretningsenhet for å opprettholde det sterke, lokale varemerket, støttet av VPKs solide ekspertise. VPK har gjort det på samme måte med Rigid i Storbritannia og Irland, Ondulys i Frankrike og Aquila i Polen.

Dan Johansson skal fortsette i rollen som administrerende direktør og lede den skandinaviske forretningsenheten.

VPK har hatt suksess med sin strategi om bærekraftig vekst de siste tiårene. De har startet opp nye fabrikker i land med økende kjøpekraft og gjort oppkjøp i stagnerende markeder. På denne måten har de vokst kraftig med et balansert risikonivå.

Den privateide gruppen forventer nå en samlet omsetningen på over 1 milliard euro med det nye oppkjøpet.

Ledende leverandør i Skandinavia
– Peterson Packaging er en ledende leverandør i Skandinavia som betjener viktige kunder i forskjellige markeder, som mat, drikke og raskt bevegelige forbrukervarer (FMCG). Vi ser frem til å fortsette disse aktivitetene, øke servicenivået og videreutvikle der det er mulig, sier CEO Pierre Marcharis.

– Petersons langsiktige tilstedeværelse og nære kundeforhold passer fint med VPKs tilnærming til bærekraftig vekst. Jeg er overbevist om at styrken i de to selskapene vil kombineres i det nye varemerket VPK Peterson.

Om VPK Packaging Group
VPK Packaging Group er en emballasjeleverandør med 45 fabrikker i 16 land. Selskapet produserer papir, bølgepapp, massivpapp og kjerner. Papirproduksjonen er basert utelukkende på returfiber. I 2015 omsatte gruppen for 946 millioner Euro. Hovedkontoret er i Aalst i Belgia.
www.vpkgroup.com