Med CEFAPAC vant Moltzau en WorldStar i årets konkurranse. De var eneste norske prisvinner, men flere medlemmer var involvert i andre priser.

Kartongblisteret CEFAPAC brukes i Norge av Norgesplaster og Swix og er utviklet av Eirik Faukland i Moltzau AS. – Dette var jo kjempemoro, sier Eirik Faukland om WorldStar-prisen.

Blister i 100 prosent kartong
faukland-cefapacCEFAPAC er en blisteremballasje i 100 prosent kartong som er lett å åpne, samtidig som miljø- og gjenvinningskrav er ivaretatt. Den har enkel pakkelogistikk, tamperproof og gode profileringsmuligheter.

– Blisterpack var noe av det jeg startet med å produsere tidlig på 80-tallet, og det ble etterhvert store mengder av dette produktet til mange aktører i merkevareindustrien, forteller Faukland.

– Men jeg tenkte relativt tidlig at det måtte være mulig å erstatte den tradisjonelle varianten i kartong/plast med en i 100 prosent kartong, uten å miste de gode egenskapene, men samtidig endre den i mer forbrukervennlig retning.

02-faukland-cefapac– Derfor utviklet vi CEFAPAC, som faktisk er konstruert på en litt spesiell måte, noe som ikke er lett å oppdage ved første øyekast. Vi har startet med mindre pakkemaskiner, men leverer nå helt ferdig pakkede produkter om kunden vil.

– Når tiden er inne, vil vi kunne levere større pakkekonsepter til store produksjonsbedrifter med flere millioner i opplag, fastslår Faukland.

Øvrige nordiske vinnere
rpc_superfos_denjaRPC Superfos Linköping hadde hjelp av RPC Promens Kambo når de laget ny forbrukeremballasje til Orkla Foods Norge.

For dette ble de belønnet med en WorldStar for Danmark, siden det var det danske hovedkontoret til RPC Superfos i Taastrup utenfor København som meldte inn produktet.

Smurfit Kappa Danmark vant den andre danske WorldStar-prisen for emballasje til aluminiumprofiler.

Finske Stora Enso Packaging vant med EcoFishBox, en bølgepappemballasje for fisk som kan erstatte EPS.

DS Smith i Sverige kan glede seg til å motta WorldStar for sin åttekantede transportemballasje for lastebilhjulnav.

SCA Forest Product vant med Vasarinken – et trau for drikkeflasker formet som en ishockeybane.

Prisutdelingen finner sted på interpack i mai
WorldStar-konkurransen er kun åpen for bidrag som har vunnet nasjonale eller regionale emballasjekonkurranser. I Norden er ScanStar den eneste konkurransen som er godkjent av WPO.

Som de fleste har fått med seg, ble årets ScanStar-priser delt ut på Emballasjedagene 3. november i Sandefjord.

Se film fra ScanStar-utdelingen her
Se bilder fra ScanStar-utdelingen her

Årets juryering av innsendte WorldStar-bidrag fant sted i Wien i slutten av november 2016. Vinnere av spesialprisene blir annonsert i januar 2017. Alle WorldStar-prisene skal deles ut på interpack i Düsseldorf i mai 2017.

Har du tenkt deg til interpack?

Emballasjeforeningen arrangerer tur til interpack sammen med Norsk-Tysk Handelskammer.