Langt frem til å nå målene, men
ny rapport viser hvordan de nås

Alle typer plast må gjenvinnes

Rapporten «Materialgjenvinning av norsk plastavfall -50 % innen 2025» viser hvor langt unn vi er målet og hva som må gjøres for å komme i mål.

Lars Brede Johansen, analytiker i Handelens Miljøfond forklarer i en epost:

– Vi forbruker 540 000 tonn med plast i Norge i dag, og kun 24 prosent gjenvinnes. Et viktig steg for å ta tak i vårt økende plastforbruk er å øke gjenvinningen av norsk plast.

EUs emballasjedirektiv stiller krav om 50 prosent materialgjenvinning av plastemballasje i 2025. I Norge er 60 prosent av alt plastavfall annen plast enn emballasje.

– Vi i Handelens Miljøfond mener derfor det er miljømessig mer logisk, og mer konstruktivt for utvikling av virkemidler og infrastruktur, at dette målet settes for all plast i Norge. Vi har derfor satt oss et mål om 50 prosent materialgjenvinning av all plast innen 2025.

Har som mål at alt plastavfall skal gjenvinnes

Mepex og Norner har på oppdrag fra Handelens Miljøfond gjennomført en analyse av hvordan Norge kan nå dette målet. Det betyr at materialgjenvinningen av plast må mer enn dobles fra dagens nivå. Det er mulig, men det krever raske endringer i rammevilkår og en stor omlegging av dagens løsninger. Rapporten ble publisert 4. mai og oppdatert 11.mai 2021.

Handelens Miljøfonds mål om at 50 prosent av alt plastavfall skal gjenvinnes innen 2025 er mer ambisiøst enn EUs mål som kun gjelder plastemballasje. I dag gjenvinnes 24 prosent av Norges plastavfall.

60 prosent av plastavfallet består av andre ting enn emballasje, og det dersom målene nås, betyr det at 140.000 tonn plastavfall blir til ny plast. Det er mer enn dobbelt så mye som i dag. Men det er mulig å få det til.

Enormt potensial

Rapporten viser at det finnes et enormt potensial for å øke gjenvinning i Norge. Dette gjelder for mange bransjer og mange produkter.

– Det er gode nyheter. Det burde også være en tydelig vekker, skriver Handelens Miljøfond.

– Ingen kan lenger lene seg tilbake og si at jobben er noen andres.

– Rapporten gir innsikt i hvor stort potensiale som minst finnes i hver sektor, og verktøy til politiske beslutningstakere, bedrifter og forbrukere om hva de kan gjøre på hver sin kant for å øke plastgjenvinningen i Norge, og dermed redusere etterspørselen etter ny plast som i stor grad er laget av fossilt råmateriale.

Rapporten lister opp følgende tiltak som viktige:
  • Bygge infrastruktur bestående av anlegg for grovsortering, finsortering og gjenvinning
  • Design for gjenvinning
  • Øke bruken av gjenvunnet plast

Lurer du på noe?
Emballasjeforeningen svarer gjerne på spørsmål:

Telefon: 22 12 17 6o
epost: post@emballasjeforeningen.no