Verdifulle ressurser går tapt. Du er en del av løsningen.

Illustrasjonsfoto: Mari Norgård Berger
Er det i det hele tatt mulig å nå materialgjenvinningsmålet for plastemballasje innen 2025? Og i så fall, hvordan skal vi få det til? Bli med til Arendalsuka 2022 og finn ut!

Emballasjeforeningen, Forum for sirkulær plastemballasje og Circular Packaging Cluster arrangerer plastdebatt under Arendalsuka 2022.

Tid: Kl. 16.00, 16. august
Sted: Bankgården, Hotell Arendal, Arendalsuka 2022.
Det er to innganger til Bankgården, og det vil bli skiltet.

Plastemballasje er noe alle forholder seg til. For å nå gjenvinningsmålene satt for 2025 og 2030, må alle som en, forbrukere, næringsliv og myndigheter, gjøre sitt. Innen 2025 skal 50 prosent av all plastemballasje materialgjenvinnes. Fem år senere skal all plastemballasje være mulig å gjenvinne, og 60 prosent skal være gjenvunnet eller fornybar plastemballasje.

I 2019 overrakte Forum for sirkulær plastemballasje «Veikart for sirkulær plastemballasje i Norge – fra innsikt til handling» til daværende klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V). Veikartet viser hva som må gjøres for å nå målene.

Siden 2019 er det opparbeidet god innsikt om plastemballasjens verdikjeder i Norge gjennom ulike utredninger, forskning og utvikling. Nå må myndigheter, næringsliv og organisasjoner bruke den innsikten til å sette fart på utviklingen, slik at vi sammen når målet.

Vi har løsningene. Nå må det legges til rette for at de kan tas i bruk.

I Bankgården på Hotell Arendal klokka 16.00 den 16. august får vi åpningsinnlegg fra generalsekretær i WWF, Karoline Andaur og bærekraftsdirektør i Orkla, Ellen Behrens.

Deretter blir det paneldebatt ledet av Alvhild Hedstein, konsertdirektør for bærekraft og innovasjon i BAMA. Med seg på scenen får hun helt sentrale representanter for politikere, organisasjoner og bedrifter.

Paneldeltakere:

• Stortingsrepresentant Linda Monsen Merkesdal (Ap)
  • Kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola Europacific Partners Norge, Per Hynne
  • Byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, Sirin Stav (Mdg)
  • Senior Vice President, Head of Circular Economy Asia, TOMRA, Jacob Rognhaug
  • Leder for gjenvinningsavdeling i Grønt Punkt Norge, Svein Erik Rødvik
  • Direktør for analyse og politikk i NHO Mat & Drikke, Terje Sletnes

Arendalsuka er gratis og åpent for alle. Førstemann til mølla-prinsippet gjelder.

Velkommen!