Danske Søren Rahbek Østergaard, som i en årrekke har vært aktiv i den skandinaviske emballasje-organisasjonen SPA, er vinner av en ny WoldStar-pris for livslang innsats.

Søren Rahbek Østergaard som er tilknyttet Teknologisk Institut i Danmark er en av fire vinnere av en nystiftet WorldStar-pris; «Lifetime Achievement in Packaging».

Aktiv i emballasjebransjen siden 60-tallet
Østergaard har vært aktiv i danske emballasjebransjen siden 60-tallet og har også deltatt aktivt i Scandinavian Packaging Association (SPA), som er en samarbeidsorganisasjon der de nordiske emballasjeorganisasjonene deltar.

Emballasjeforeningen leder for tiden SPA, og direktør Kari Bunes forteller at Søren Rahbek Østergaard var SPAs kandidat til å vinne den nystartede WorldStar-prisen som skal deles ut for første gang på interpack i mai.

– Det er hyggelig og fullt fortjent at vår kandidat ble stemt frem i den globale konkurransen WorldStar, sier Kari Bunes.

Internasjonal jury
Vinnerne av Lifetime Achievement Award ble utpekt av en internasjonal jury i et møte i Chicago nylig.

Søren Rahbek Østergaard startet sin karriere i emballasjebransjen ved en pakkelinje for næringsmidler i 1966. Siden har han hele sitt liv jobbet med emballasje, og siden 1975 med utvikling av emballasje.

Han har bidratt til mange innovative emballasjeløsninger og blant annet ledet den danske utviklingen av smart og intelligent emballasje.

Gjennom sitt arbeid i Teknologisk Institut, Emballage & Transport, har Østergaard vært aktiv i SPA, som arrangerer den skandinaviske emballasjekonkurransen ScanStar.

De andre vinnerne av Lifetime Achievement Award er Anne Emblem, Storbritannia, Dharma Athayake, Sri Lanka og Sergioe Haberfield, Brasil.