Sirkelsnakk med foredragsholderne: Rikke Halkjær Kristensen

Rikke Halkjær Kristensen, VANA – Dansk Emballageansvar

I denne spalten stiller vi en rekke av foredragsholderne på Emballasjedagene 2022 fem kjappe emballasjespørsmål. I tråd med tidens ånd gjenbruker vi spørsmålene i hver artikkel. Her får du svarene deres.
Først ut er konsulent i VANA – Dansk Emballageansvar, Rikke Halkjær Kristensen!

Fredag 11. november klokka 09:00 – 09:30 holder Halkjær Kristensen foredrag om arbeidet med etablering av produsentansvar for emballasje i Danmark.

1. Hvordan jobber din bedrift med emballasje?

– Mitt arbeid med emballasje består av å sikre at vi som kollektivordning kan levere den absolutt beste ytelse til våre medlemmer. Helt konkret betyr det å sikre fasilitering av den riktige kunnskapen om emballasje, resirkulering, sortering og kvalitet. Herunder å kunne dokumentere emballasjens vei gjennom hele verdikjeden og understøtte samarbeid og infrastruktur som muliggjør et sirkulært system.

1. Hvorfor burde folk høre ditt foredrag på Emballasjedagene?

– Jeg kan bidra med innsikt i et system som akkurat nå bygges fra bunnen, da vi i Danmark ikke har hatt produsentansvar på emballasje tidligere. Dermed kan det kanskje hentes litt inspirasjon fra hvordan ferske øyne arbeider med løsninger som skal være med og håndtere produsentansvar for emballasje. Dessuten handler vi som kjent over grensene, så noen i salen vil kanskje støte på det danske produsentansvaret.

1. Hvilke andre foredrag gleder du deg til? Hvorfor?

– Jeg gleder meg spesielt til å høre hvilke forventninger det er til utviklingen av resirkulering og gjenbruk i henhold til energikrisen som raser nå – kommer det til å få konsekvenser i det lange løp med tanke på nyutvikling av teknologi, samt om det også kan bety at det er for dyrt og ressurskrevende å resirkulere på grunn av stigende strømpriser eller knapphet på energi? Ellers ser jeg fram til å bli inspirert av de forskjellige perspektivene og initiativene som blir framlagt på konferansen.

1. Kan du oppsummere foredraget ditt i tre stikkord?

– Mitt foredrag kommer til å ta utgangspunkt i hvordan den politiske avtalen som nettopp er inngått i Danmark muligens vil utforme seg, hvordan det vil påvirke bedriftene, og hvordan vi som kollektivordning vil løfte administrative byrder for våre medlemmer.

1. Hva er din beste fun fact om emballasje?

– Min beste fun fact om emballasje: De mest innovative og miljøvennlige initiativer handler oftest ikke bare om emballasjen sett i et teknisk perspektiv 1-1 – mulighetene finnes også «rundt» emballasjen!