Sirkelsnakk med foredragsholderne: Eirin Schrøder

I denne spalten stiller vi en rekke av foredragsholderne på Emballasjedagene 2022 fem kjappe emballasjespørsmål. I tråd med tidens ånd gjenbruker vi spørsmålene i hver artikkel. Her får du svarene deres.
Neste ut er Eirin Schrøder, Business Unit Manager i Eurofins.

Fredag 11. november klokka 10:20 kan du høre hennes foredrag om emballasje i kontakt med mat – muligheter og utfordringer.

1. Hvordan jobber din bedrift med emballasje?

– Eurofins jobber hver dag med mattrygghet i matens verdikjede, emballasje kan utgjøre en risiko for mattryggheten og derfor er dette et viktig fokusområde for oss. Alle som tilby og benytter emballasje har ansvar for å inneha god kompetanse rundt lovgivning, krav til testing av materialer og krav til dokumentasjon.

– Vi er akkreditert for testing av alle simulanter som kan benyttes i testing av migrasjon fra matkontaktmaterialer og gjennomfører mye testing hvert år. I tillegg tilbyr vi rådgivning rundt kvalitetssikring av emballasje, utarbeidelse av samsvarserklæringer og tolkning av lovverk/guidelines/anbefalinger.

1. Hvorfor burde folk høre ditt foredrag på Emballasjedagene?

– Alle er vel opptatt av at maten vi spiser er trygg? Jeg vil snakke om muligheter og utfordringer med emballasje og mattrygghet. Utviklingen i industrien og lovgivningen skjer ikke alltid i samme tempo, dette fører til at det kan være vanskelig for produsenter å vite hvordan materialer skal testes for å sikre forbrukens trygghet (spesielt der det ikke finnes materialspesifikk lovgivning).

1. Hvilke andre foredrag gleder du deg til? Hvorfor?

– Lar denne stå ubesvart da jeg ikke rekker å høre på så mange av de andre selv om jeg virkelig kunne tenkt meg det!

1. Kan du oppsummere foredraget ditt i tre stikkord?

– Mattrygghet, matkontaktmaterialer, muligheter og utfordringer (ble 4 det)

1. Hva er din beste fun fact om emballasje?

– All emballasje skal overholde kravene i matkontakt-lovgivningen, men for mange materialer er det ikke beskrevet spesifikt hvordan dette skal gjøres.

23. apr 2024 - 25. apr 2024Seafood Expo GlobalFIRA BARCELONA GRAN VIA VENUE
21. nov 2024 - 22. nov 2024Emballasjedagene 2024Scandic Park Hotell