Prislappen på skadede nettleveranser – nær 22 millioner euro!

En ny undersøkelse viser at skadede leveranser koster enorme summer. For å imøtekomme problemet arbeider DS Smith med smarte designløsninger.
Den gjennomsnittlige kostnaden per skadede leveranse ved netthandel er 58 euro, og dekker alt fra varer som bærbare datamaskiner, til briller og sofaer. Det viser en fersk undersøkelse utført av DS Smith. For å møte problemet jobber DS Smith med smarte designløsninger som beskytter produktene på best mulig måte, med minst mulig miljøpåvirkning.

En fersk nettundersøkelse* utført av DS Smith viser at 60 prosent av nettkundene mottok skadede varer og at den gjennomsnittlige kostnaden for én leveranse er 58 euro. Undersøkelsen ble gjennomført i Europas fire største økonomier i euroområdet; Tyskland, Frankrike, Italia og Spania, som selger og leverer produkter til blant annet Norge. Undersøkelsen viser blant annet at totalkostnaden for disse skadede leveransene utbetalt i disse fire landene nådde svimlende 21,9 milliarder euro.

Thorbjörn Sagerström, administrerende direktør i DS Smith:

– Skadede leveranser er et tap for alle involverte parter, netthandlerne blir frustrerte og forhandlere må håndtere utfordringene med unødvendige returer. Nettsalg utgjør en økt andel av detaljomsetningen i Europa, og som denne undersøkelsen viser, utgjør returer en betydelig kostnad.

Smarte designløsninger beskytter produktene

For å imøtekomme problemet jobber DS Smith med smarte designløsninger som beskytter produktene på best mulig måte og som også er enkle å resirkulere og håndtere når de åpnes og ved eventuell retur. Utviklingen av disse designløsningene er basert på solid kunnskap, fremragende forskning og utvikling. Dette arbeidet utføres av mer enn 700 emballasjedesignere med et klart formål: å hjelpe nettbutikkene med å redusere mengden skadede varer, men også å sende varer med så lite luft i emballasjen som mulig, for å unngå ekstra kostnader og at påvirkningen på miljøet er så liten som mulig.

Astronomiske G-krefter i transport

I tillegg til å redusere risikoen i forsyningskjeden, fester DS Smith akselerometre til pakkene for å kartlegge akselerasjonsnivåene de utsettes for under transport. Resultatene viser at en typisk nettpakke gjennomgår G-krefter som måler opp til astronomiske 50Gs, som er mer enn fem ganger nivået av G-krefter som ville føre til at en astronaut mister bevisstheten (ved 9Gs) og ti ganger større G-krefter enn hva som vanligvis oppleves når du kjører en berg-og-dal-bane (ved 5Gs). Dette skyldes rask akselerasjon og retardasjon i forsyningskjeden, for eksempel når varer kastes eller transporteres uforsiktig.

*Undersøkelsen ble utført av OnePoll på et utvalg på 4000 personer i Tyskland, Frankrike, Spania og Italia i perioden 17/11 2023 til 27/11 2023.

Fakta:

DS Smith er en ledende global leverandør av miljøsmarte emballasjeløsninger, papirprodukter og resirkuleringstjenester. Bedriften spiller en sentral rolle i verdikjeden på tvers av ulike sektorer, inkludert e-handel, dagligvarehandel, mat og drikke, og industriprodukter. Bedriften er forpliktet til å lede en bransjeomfattende overgang til en sirkulær økonomi med fokus på å erstatte unødvendig plast, samt levere resirkuleringsløsninger. DS Smiths historie strekker seg tilbake til boksproduksjonen på 1940-tallet av Smith-familien i London. Bedriften opererer i 34 land og har ca. 30 000 ansatte. DS Smith Sverige har cirka 600 ansatte med hovedkontor i Värnamo.

Dette er markedsføring fra en av våre annonsører på Emballasjeforeningen.no

14. aug 2024Arendalsuka: Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen stiller til emballasjeprat med næringslivet
29. aug 2024Webinar om det nye regelverket for take-away-emballasje