Vårt nye medlem Plus Pack er et dansk selskap med hovedkontor i Odense og to salgsrepresentanter i Norge. De lager emballasje for å tilby mat på best mulig måte.

Plus Pack er en familieeid bedrift som ble etablert i 1914 med å levere emballasjeløsninger. I 1963 var selskapet først i Skandinavia med lettvekts emballasje i aluminium.

Camilla Haustrup Hermansen og Anders Top Haustrup.

Nå ledes selskapet av fjerde generasjon Haustrup, med hovedkontor i Odense i Danmark og to fabrikker – en i Odense og en i Genk, Belgia.

Emballasje til mat

Plus Pack er internasjonal aktør og er ledende innenfor aluminium, plast og kombinasjoner av disse. Bedriften har spesialisert seg på å produsere emballasje til næringsmidler, og kundene er både distributør kunder samt industrikunder.

Typiske produkter er emballasje for leverpostei og aluminiumskåler for fersk laks, samt emballasje for salat og sushi. Plus Pack lager også emballasje som kan puttes rett i ovnen, etter at toppfilmen er tatt av.

Typiske produkter er aluminiumskåler for fersk laks, salat og sushi.

Aluminium har svært gode barriere-egenskaper som gir matvarene god holdbarhet og kvalitet. Plus Pack er etablert i sju land i Europa og har samarbeidspartnere i andre land, som for eksempel Canada.

To selgere i Norge
I Norge er selskapet representert ved to personer, der Bjørn Graff har ansvar for grossister og detaljistleddet. Vidar Nilsen har ansvar for industrien og har lang erfaring og mange referanser i norsk emballasjebransje.

– Jeg har blant annet bakgrunn fra bedrifter som Bemis, Huhtamäki og Åkerlund& Rausing, der Per Christian Olander var min sjef, samt Bong Norge, forteller Vidar Nilssen. Han tok over jobben i Plus Pack etter Kristian Jørum, som nå er marketing manager i Tetra Pak.

Vidar Nilsen har også jobbet i to år med bølgepapp hos Förenade Well, nå Smurfit Kappa, og siden Plus Pack produserer emballasje i plast og aluminium, har han opparbeidet seg bred kunnskap om mange emballasjematerialer.

– Jeg gikk også klasse 26 på Emballasjeskolen i 1998, forteller Vidar Nilsen.

Et og et halvt år i selskapet

Plus Pack leverer thermoformet PET og PP.

– Jeg begynte i Plus Pack for et og et halvt år siden, og kjente da godt til navnet fra før. Men jeg har blitt overrasket over hvor mye forskjellig firmaet holder på med. Filosofien er imidlertid det samme; Å fremby mat på best mulig måte.

– Dette gjelder ikke bare hvordan maten står frem i butikkhyllen, men også hvordan den tas vare på i logistikkjeden.

Hjelper kundene å stå frem med sine produkter – Vi satser på kunder som vil fremstå som unike. Vi kan for eksempel lage emballasje med blank innside og matt utside.

- Vi satser på kunder som vil fremstå som unike, sier Vidar Nilssen.
– Vi satser på kunder som vil fremstå som unike, sier Vidar Nilssen.

Plus Pack leverer thermoformet PET, gjerne med et høyt innhold av returplast, og PP. Selskapet har også testet ut bioplast og kan levere dette til kunder som er interesserte.

– Men vi er praktisk anlagte og må være helt sikre på at emballasjen fungerer. Vi har en god posisjon i Danmark og Norge. Vi valgte å melde oss inn i Emballasjeforeningen for å delta i nettverket, avslutter Vidar Nilssen.

Les mer om Plus Pack her