– Vi kommer til å investere i nytt utstyr, kanskje til og med ny fabrikk for å være en aktør for det norske markedet i fremtiden, sier Tommy Prøitz og Dan Johannessen.

Som mange vil ha fått med seg, ble bølgepappfabrikkene i Peterson Packaging kjøpt opp av den belgiske emballasjeprodusenten VPK i oktober i fjor. Nå tenkte vi at det var på tide å høre hvordan det står til med gjengen i Sarpsborg.

En stor overgang
– Å gå fra finansiell til industriell eier er en stor overgang. På den annen side var vi jo familieeid i 92 år før vi fikk finansiell eier, så nå er ringen sluttet, sier salgsdirektør Tommy Prøitz.

VPK eies av tre søsken, og deres barn er ansatt i selskapet som har hovedkontor utenfor Brussel. De nye eierne får ros for sin vilje til å investere i utstyr, verdsette kompetanse og til å tenke langsiktig når det gjelder utvikling i selskapene.

– Vi kunne ikke fått en bedre eier, sier Prøitz.

– Vi har fått nye kopper som det står Peterson på og har beholdt Peterson-navnet. VPK legger vekt på at fabrikkene skal ha lokal forankring. De har dessuten en visjon om at fabrikkene skal være et bra sted å jobbe og ha bra flyt i produksjon. Vi skal være lette å jobbe med.

Mosse-elefanten er borte men navnet er det sammen i den nye logoen.
Mosse-elefanten er erstattet med VPK-vignetten, men Peterson-navnet er beholdt.

Samme filosofi i hele Skandinavia
Dan Johannessen, som er Leder for bølgepapp i Skandinavia, skyter inn at den samme filosofien gjelder i alle de tre skandinaviske landene.

– Vi må investere i produktivitet og teknologi for å være konkurransedyktige. I tiden fremover kommer vi til å investere mer enn vi tjener, blant annet i fire nye maskiner i Danmark og Sverige. I Norge utreder vi å bygge en ny fabrikk i Sarpsborg som et alternativ.

– Det er snakk om en stor investering på en halv milliard kroner, sier han og røper at beslutningen skal tas i løpet av inneværende år.

Bakgrunnen for disse planene er at den eksisterende fabrikken er gammel og ligger midt i byen, med de miljømessige og logistikkmessige utfordringene det gir.

– Den nye fabrikken skal ligge utenfor sentrum, men helst innenfor byens grenser, sier han.

I samme lokaler siden 1918
Tommy Prøitz forteller at Peterson har vært i de samme lokalene siden 1918, etter at de tilbrakte sine første fire år i en privatbolig.

I Norge vokser bølgepappforbruket, og miljøtrendene peker i favør av bølgepapp, som i tillegg er kortreist. Peterson, som har fulle ordrebøker, forventer 2 prosent årlig vekst de neste 10 årene.

Det er altså gode forutsetninger for å investere i driften i Norge, enten ved den eksisterende fabrikken eller i en ny.

– Det eneste skåret i gleden er at papirprisene for tiden er høye, noe kineserne får skylden for. Men svingende papirpriser er noe vi er vant til å leve med, sier Dan Johannessen.

– Vi er også valutaeksponert, og det tilsier også at vi er nødt til å investere for å opprettholde konkurransekraften.

- Peterson er såpass langt fremme at VPK har mye å lære av oss, sier Tommy  og Dan.
– Peterson er såpass langt fremme at VPK har mye å lære av oss, sier Tommy og Dan.

Totalleverandør
Peterson er opptatt av å fremstå som en totalleverandør av bølgepapp, display og pakkemaskiner. De nye eierne har fattet stor interesse for maskinavdelingen PackTech og vil videreføre denne funksjonen til andre land.

– Gjennom PackTech kan vi redusere kostnader for våre kunder ved å automatisere pakkelinjene. Som totalleverandør kan vi ta ansvar for hele prosessen fra prosjektering til igangkjøring og service. Vi kan også hjelpene kundene slik at de kjører optimalt på vår bølgepapp.

VPK er med i Blue Box Partners, der bedriftene Klingele, Hinojosa og Cart-one også inngår. Dette er et europeisk samarbeid som skal utvikle kundene videre. Ifølge Tommy Prøitz er det norske markedet såpass langt fremme at VPK og dermed også Blue Box har mye å lære av Peterson.

Lyse framtidsutsikter
Alt i alt er framtidsutsiktene svært gode for den over 100 år gamle bedriften. Bemanningen ved fabrikken i Sarpsborg er uendret siden de nye eierne overtok, med unntak med noen få endringer i ledelsen.

– Vi investerer for å kunne produsere og tjene mer med det samme antall ansatte, forklarer Johannessen.

Han forteller at konsernet er lokalt forankret, med nasjonal ledelse i hvert enkelt av de skandinaviske landene.

– Vi skal fortsatt være til stede over hele Norge. Og selv om vi har fått ny logo, er vi den samme bedriften som før. Vi feiret 100 år i 2014, og vi vil gjerne være med i 100 år til. Men da må vi ha gode løsninger og muskler til å investere, avslutter Prøitz.

VPK Packaging Group har 4.800 ansatte ved 47 fabrikker i 16 land. Omsetningen er på 1,1 milliarder euro, og hovedkontoret er utenfor Brussel.

Les mer om Peterson og VPK her