Ordinær general-
FORSAMLING

7. mars kl 15:00 på Hotel Continental

Ordinær generalforsamling

Styreleder Thomas eie og direktør Kari Bunes ledet Emballasjeforeningens generalforsamling 7. mars, der alle styremedlemmer ble gjenvalgt.

STYRET PER 7.MARS 2019

Kari Bunes ble valgt til å lede generalforsamlingen.
Thomas Eie, styreleder

Thomas Eie fortsetter som styreleder og Svein Harald Egestad som nestleder. Jorunn Nilsen fra Norner ble valgt inn som nytt medlem i valgkomiteen.

Styrets sammensetning per 7. mars 2019
Styreleder Thomas Eie, Bama Gruppen
Nestleder Svein Harald Egestad, RPC Bebo Food Packaging
Styremedlem Morten Aas, TINE- ikke på valg
Styremedlem Lars Christian Hilden, Mills – ikke på valg
Styremedlem Andreas Pihlstrøm, NHO – ikke på valg
Styremedlem Gry Sofie Fahrendorff, Orkla- ikke på valg
Styremedlem Svein Morten Skaldehaug, Coop Norge Handel – ikke på valg
Styremedlem Erik Bern, Arcus – gjenvalg
Styremedlem Bjørn Sørensen, Bølgepappfabrikkene  – gjenvalg
Styremedlem Marit Kvalvåg Pettersen Nofima -gjenvalg

FAGSEMINAR

Før generalforsamlingen ble det holdt et fagseminar med tre foredrag.

– Det er få av oss som mener at det går an å leve uten plast, men det går an å mene noe om hvor mye plast vi klarer oss med i fremtiden, sa Rasmus Hansson, tidligere MDG-politiker som nå er daglig leder i Handelens Miljøfond. Fondet har som mål å redusere mengden plast, samle inn plastavfall og støtte tiltak for å gjøre plastøkonomien mer effektiv.

Administrerende direktør i Peterson, Dan Johannessen, benyttet anledningen til å slå seg litt på brystet på vegne av fiberbransjen. Samtidig slo han fast at alle emballasjematerialer har sine fordeler, og mener derfor at aktørene må hjelpe hverandre i stedet for å polarisere.

Johannesson fortalte også om den nye og supermoderne fabrikken som Peterson bygger i Halden og som skal åpnes i 2020.

Ellen Behrens, VP Sustainability, Orkla og leder av Forum for sirkulær plastemballasje, fortalte litt om den siste utviklingen i forumet. Målet er å presentere et veikart for hvordan verdikjeden for plastemballasje kan bli sirkulær sommeren 2019.

– Bakgrunnen er det nye Avfallsdirektivet som stiller nye krav til materialgjenvinning av emballasje. EU har satt 50 prosent som mål for plast innen 2025 og 55 prosent i 2030. Norge ønsker å gå enda lenger, og forumet vil bidra til å nå disse målene, sa hun.

Det siste som har skjedd i arbeidet med veikartet er at Deloitte har undersøkt dagens verdikjede. Og selv om tallene fortsatt ikke er helt klare, er det enighet om at det er kort tid til 2025.

– Det vi kan se er at sentrale sorteringsanlegg har en større andel som går til materialgjenvinning enn de andre løsningene i dag, sa hun.

Rasmus Hansson, Handelens Miljøfond
Dan Johannessen, Peterson
Ellen Behrens, Orkla ASA

Under middagen fikk Emballasjeskolen klasse 47 utdelt diplomer av kompetanseleder Yngve Krokann.

Gratulerer til Jeanette Mattson, Sidsel Hauge, Unni Vaagen Bøe og Rasmus Olsen (ikke tilstede).

Kurs og arrangement
Emballasjedagene 2018