På Emballasjedagene i Sandefjord ble Optimeringsprisen 2017 tildelt forskningsprosjektet REforREm, riktig emballering for redusert matsvinn.

– Det er uvanlig at Optimeringsprisen går til et forskningsprosjekt med mange aktører, sa Thomas Eie, senior Emballasjeutvikler i BAMA, som er en av aktørene i REforREm. Han trakk frem Marit Kvalvåg Pettersen, seniorforsker i Nofima, som en av pådriverne i prosjektet sammen med Østfoldforskning.

Optimeringsprisen består av grafikk fra kunstneren Alf Ertsland og et diplom som ble delt ut av juryleder Thomas Weihe fra Dagligvareleverandørenes forening DLF på Emballasjedagene i Sandefjord 2. november.

Prosjektets overordnede ide er å bidra til redusert matsvinn gjennom å utvikle og utnytte emballerings teknologi og pakketekniske løsninger som er tilpasset forbrukernes adferd og behov ut fra et svinnreduserende ståsted.

Juryens begrunnelse:
– Prosjektet honoreres for en helhetlig tilnærming til emballasjeløsninger, både kreative og faktabaserte. Arbeidet er helt i tråd med den globale ambisjonen om å redusere matsvinn, sa Thomas Weihe

ReforRem bidrar til å øke forståelsen for emballasjens rolle som en ressursbevarende funksjon. Prosjektet har bidratt til oppmerksomhet og publisitet rundt matsvinn og emballering.

Det har vært mange oppslag i massemedia, TV og radio samt populærvitenskapelig publikasjoner, og flere av aktørene har holdt foredrag på ulike konferanser og tilstelninger.

Juryen i Optimeringsprisen 2017 har bestått av: Asle Isaksen, Plastforum, Kari Bunes, Emballasjeforeningen, Egil Harstad, Asko og Thomas Weihe fra DLF

Deltakerne i prosjektet REforREm:
BAMA Gruppen AS
BWL Maskin AS