Packaging Manager i Jotun, Ole Anton Bakke er den nye norske juryrepresentanten ScanStar-konkurransen, som i år arrangeres av Finland. Han har tanker om hva som bør premieres.

– Det blir spennende å se på emballasjer på tvers av bransjen og å få treffe andre fagfolk fra Skandinavia, sier Ole Anton Bakke.

Nordisk emballasjekonkurranse
ScanStar er en nordisk emballasjekonkurranse som arrangeres på rundgang blant medlemslandene i Scandinavian Packaging Association (SPA). Norge ledet arrangementet i 2016, mens den finske emballasjeforeningen står for årets ScanStar-konkurranse.

Innsendte bidrag til konkurransen blir vurdert av en jury med representanter fra de nordiske landene, samt en presserepresentant fra vertslandet og en observatør fra SPA.

ScanStar er den eneste nordiske konkurransen som gir vinnerne rett til å delta i den globale emballasjekonkurransen Worldstar.

26 års fartstid
Ole Anton Bakke er den nye norske representanten i ScanStar-juryen. Han er utdannet kjemiingeniør og har 26 års fartstid i Jotun, hvorav sju år med ansvar for emballasjen i konsernet.

Han har gjort seg opp noen tanker om hvilke egenskaper han syns at emballasjen bør ha for å fortjene en ScanStar.

– Jeg syns funksjonsmessige fortrinn bør premieres, men i disse tider bør man jo også se på emballasjens miljøegenskaper og resirkulerbarhet. Det er spennende å prøve å nå de målene for økt materialgjenvinning som EU nå setter, sier Ole Anton Bakke.

Vi traff Ole Anton Bakke på Interpack der han trålet messen for nyheter.

Vi traff ham på Interpack i Düsseldorf der han trålet messen i jakt på nye ideer og impulser som han kunne ta med seg hjem til Jotun i Sandefjord.

Som jurymedlem i ScanStar han tatt på seg en hatt med litt bredere bremmer.

Viktig å støtte nordiske aktører
– I en globalisert industri er det er viktig å støtte opp om nordiske aktører, slik emballasjekonkurransen ScanStar gjør. Slike priser er en inspirasjon for de ansatte og en anerkjennelse av det arbeidet som gjøres i bedriftene.

I sin daglige jobb er Ole Anton Bakke opptatt av de bruksmessige sidene ved emballasjen. Den må kjøre godt i maskinene, pallene må være stabile og emballasjen må sørge for at produktet bevarer sin blandbarhet i fargesystemene.

– Jeg vil nok være opptatt av de tekniske sidene ved emballasjen også i jurymøtet, som at den fungerer godt i produksjonen, sier han.

Fristen for å melde inn produkter til ScanStar er 7. juni 2017, og emballasjen må sendes inn innen 14. juni. Jurymøtet skal avvikles i Helsinki 26. juni.

Les mer om ScanStar og SPA

Meld på produkter her