Reflex Etikett satser på etiketter og matemballasje i Norge

Reflex Etikett deltok med stor stab på Holdbar-messen i februar.

Våre eiere i England satser for fullt på bærekraftig utvikling og grønn sektor, og det vil prege vår vinkling også på det norske markedet, forklarer Tommy Stenersen.

Selskapet ble startet i mai 2022 når Reflex Label Ltd ønsket å etablere seg i det skandinaviske markedet. Reflex har sin nisje gjennom salg av etiketter, linerless etiketter, film og forskjellig matemballasje.

Reflex gruppen har 26 fabrikker på tvers av Storbritannia, Europa og Australia. Hver fabrikk har sine unike spesialiteter og ferdigheter, alt fra etiketter, premium etiketter, film, etikett systemer, pre-press tjenester og til design.

– Fabrikken i Norge er helt nyoppusset og ligger på Stange litt sør for Hamar, forteller Eirik Steinland, som har lang fartstid i bransjen.

Satser grønt

Laksebrettene kan bidra til å redusere avfall og matsvinn, mener Reflex.

Reflex Labels Ltd ser på det skandinaviske markedet som et stort potensialt for alle sine produkter. Når muligheten for å etablere seg i Norge med personer med lang fartstid fra bransjen åpnet, var avgjørelsen enkel.

Reflex satser grønt, noe som innebærer at alle produkter, prosesser og tjenester skal designes med tanke på miljø- og samfunnshensyn.

Nærhet til Gardermoen

Fabrikken på Stange ligger nærme Gardermoen og alle medarbeiderne har lang fartstid og mye erfaring, forteller Stenersen og Steinland.

-Den nye fabrikken vil være ISO 14001-sertifisert for miljøstyringssystemer og vil blant annet ha en ren sone for matkontaktmaterialer, opplyser Stenersen. I tillegg til å salg av etiketter har Reflex Etikett stor tro på sine laksebrett, som de mener vil bidrar til å redusere avfall.

– De laminerte brettene trykkes med miljøvennlige trykkfarger og materialene er av 100 prosent resirkulerbare materialer. En unik brettestruktur gir høy stivhet, og brettene kan brukes også til andre produkter.

Selskapet leverer også doybags, poser, trykt film og forseglingsfilm.
Etikettene trykkes digitalt og flexo, noe som passer bra for kunder som trenger høy kvalitet i ulike volum.

Kan åpnes og lukkes 25 ganger

Et annet produkt som Reflex Etikett mener har stort potensial i markedet er Reseal-it, som er patentert. Pakningene kan åpnes og lukkes opptil 25 ganger, sikrer ferske produkter og bidrar til å forlenge produktenes levetid.
-Vi vil ha flere bein å stå på og syns at det er morsomt å starte noe nytt. Vi vil være et alternativ til de store industribedriftene og kan fort snu oss når det haster, sier Stenersen,

Medlem i Emballasjeforeningen

Han forteller at det første han gjorde var å melde bedriften inn i Emballasjeforeningen.

-Det er viktig for oss å være med, og vi deltar på Emballasjedagene, Generalforsamlingen og andre møter i nettverket, avslutter Tommy Stenersen.

23. apr 2024 - 25. apr 2024Seafood Expo GlobalFIRA BARCELONA GRAN VIA VENUE