Med ny eierskapsmodell bygger Maskinpakking ny fabrikk i Røyken. Nye årsavtaler med internasjonale kunder gjør satsingen mulig.

– Det har skjedd mye positivt for Maskinpakking AS i løpet av en hektisk desembermåned, sier daglig leder Per Anders Berge.

– Den nye eierstrukturen vil løfte den over 60 år gamle bedriften videre og forsterke posisjonen som ledende leiepakker av tørre næringsmidler i Norden.

Per Anders Berge, daglig leder.

Unikt innsyn i hele verdikjeden
Maskinpakking har klart å hale i land fire-fem årsavtaler med kunder og utgjør rundt 40 prosent av det totale volumet. Avtalene er inngått i åpen konkurranse med både spanske, tyske og polske konkurrenter.

Berge mener å vite hvorfor de har lykkes.

– Vi deltar aktivt i hele verdikjeden, fra produkt- og emballasjeutvikling via innkjøp, blanding og pakking. Dette gir oss unikt innsyn og kunnskap i alle ledd, og vi klarer å knytte dette optimalt sammen, forteller han.

I motsetning til de fleste andre i bransjen, tilbyr Maskinpakking tjenester fra produktutvikling til ferdig levert vare. Det innebærer at de kan gi tilby produkter som er optimaliserte når det gjelder pris og løsning.

Reseptene utvikles med samme fokus på pris, ingrediens og smak – men med fullt fokus på et godt produkt. Ifølge Berge er det langt fra sikkert at dyre ingredienser gir tilsvarende smaksforbedring, ofte er det motsatte tilfellet.

Kontinuerlig utvikling
– Det er et levende marked for ingredienser som hele tiden endres i utvikling av smak, løsninger og priser. Vi fortsetter å utvikle resepter og priser etter å ha fått oppdragene. En resept som var utviklet for to år siden, behøver ikke å være verken pris- eller smaksoptimal nå, forklarer Berge.

Utover kontinuerlig utfordring og forbedring av innkjøpspriser, jobbes det altså uvanlig hardt med kontinuerlig tilpasse produktet til det optimale til enhver tid.

– Dette er tjenester som kundene setter stor pris på, da besparelsene i det vesentlige tilfaller kunden. Gjennom denne arbeidsmetodikken har vi i løpet av 2016 klart å etablere mer langsiktige relasjoner til en del større kunder og vi har nå sikret 40 prosent av dagens volum i 4-5 års avtaler.

Ifølge Berge ser kundene nødvendigheten av langsiktige avtaler i en felles vinn- vinn.

– For Maskinpakking gir det sikkerhet for framtidig produksjon og satsing.

Fabrikken blir på 4.000 kvadratmeter og åpner i 2018.

Avtaler med større internasjonale selskaper
Han synes det er ekstra spennende med disse langsiktige avtalene at de er inngått med større internasjonale selskaper, i konkurranse med utenlandske tilbydere.

– Det er en sum av våre moderne og effektive produksjonslinjer og kunnskap om verdiskapning ut over ren pakkekost som har gjort oss mer attraktive enn tilbydere fra lavkostland.

– Dette oppdager stadig flere norske aktører, og vi merker en økt interesse fra både merkevareeiere og EMV på at vi som norsk leverandør ofte er attraktive opp imot større utenlandske aktører.

– Begrepet om å gå over bekken for å hente vann er jo beskrivende her – fler og fler innser at det ikke er nødvendig, ja rett og slett ikke lønnsomt å inngå avtaler med større utenlandske aktører kontra oss.

En eksportandel på over 35 prosent viser at Maskinpakking har lykkes i utlandet med sine tjenester. Den kraftige veksten det siste året gjenspeiler selskapets internasjonale konkurransekraft.

Den nye fabrikken skal bygges rett ved E23 i Røyken.
Den nye fabrikken skal bygges rett ved E-23 i Røyken.

Bygger ny fabrikk
I desember 2016 inngikk selskapet en avtale om nytt og topp moderne produksjonsbygg. Den nye fabrikken vil gi vesentlig forbedring på internlogistikken. Lagerkapasiteten økes med 50 prosent og åpner for mer aktiv jobbing med «delivery on demand».

Grovarbeidet med prosjektering var gjort tidligere, og tomten var holdt av. I samarbeid med Ticon eiendom vil det nå bli ført opp et nytt bygg på 4000 m2 på Follestad industriområde, cirka 15 km fra dagens lokasjon.

– Vi får en mer sentral beliggenhet helt inntil E-23, Oslofjordforbindelsen, samtidig som vi sikrer at alle ansatte blir med til den nye fabrikken. Selv om det er maskiner som gjør jobben i stor grad, er det menneskene bak og deres kunnskap og engasjement som reelt skaper verdiene og gjør oss konkurransedyktige.

Flytting er fastsatt til høsten 2018.

«Nye» eiere av Maskinpakking
Bak denne utviklingen står en ny eierstruktur, da selskapet delvis byttet eiere i desember. Tidligere minoritetseier Per Anders Berge, som har ledet bedriften de siste 14 årene, økte sin eierandel til 75 prosent.

Markedssjef Ketil N. Snarset, som har vært ansatt i ni år i Maskinpakking, har kjøpt den resterende andelen.

– Det er en aktiv del av ledelsen som nå eier hele selskapet, og det viser også den sterke troen og engasjement vi har for selskapet. Vi ser for oss en videre satsing for å løfte selskapet ytterligere, sier Berge.

Tidligere eier Jan Tomas Kjendlie har nå solgt seg ut fra bedriften han overtok etter sin far, Jan Kjendlie som i sin tid grunnla Maskinpakking.

Maskinpakking vant ScanStar for sin kakaoboks med flip-top i 2014

Pakking av kakao
Et område som Maskinpakking har lykkes veldig godt med er pakking av kakao. De har nå nesten hele det skandinaviske markedet og pakker over 1300 tonn med kakao. Suksessen har kommet gjennom pris- og logistikkoptimale løsninger.

Kakaoen pakkes rett i en støvtett sjaktel uten innerpose. Sjaktelen er også videreutviklet av Maskinpakking, slik at den på en veldig kundevennlig måte kan åpnes og lukkes med en «flip-top»-løsning. Løsningen vant ScanStar i 2014.

Sjaktlene pakkes så i wrap-around yttereske som er enkel å åpne i butikk og blir et fint salgstrau. Total løsning er altså meget forbrukervennlig, miljøvennlig gjennom emballasjeminimering og logistikkoptimalisering og til meget gunstige emballasje og pakkekostnader. Linjene er fullautomatiserte.

Ståposer med zipper
Et annet område som vokser og etterspørres mer, er ståposer med zipper. Ståposen er brukervennlig med god displayflate som viser produktet godt. Med rivehakk og zipper kan den enkelt åpnes og lukkes.

– Vi har utviklet en egen D-pak som optimaliserer ståposene når de pakkes i trau og lokk. Lokket fjernes enkelt i butikken slik at trauet kan settes rett inn i hylla. Trauet kan også åpnes kun i front og stables hvis ønskelig.

Denne løsningen er klart dominerende på det vi leverer innen poser.
Berge forteller at det er en veldig positiv stemning i Maskinpakking på nyåret. Arbeidsoppgavene står i kø og medarbeiderne venter spent på avgjørelser på flere store jobber i løpet av neste par månedene.

– Vi synes det er ekstra artig at vi kan klare konkurransen så godt mot større utenlandske aktører – både på hjemmebane og bortebane, avslutter Berge.

Les mer om bedriften her