Lietpak har fått salgskontor i Norge og blir nytt medlem i Emballasjeforeningen

Tomas Kaminskas, som er senior salgssjef i selskapet, er en ivrig hobbyfisker.

Det litauiske familieselskapet produserer innovative og bærekraftige emballasjeløsninger primært for næringsmiddelindustrien.  Bedriften har 700 ansatte.

-Vi har hovedkontor i Vilnius og ble etablert i 1991, etter at Litauen ble selvstendig, forteller Tomas Kaminskas, som er senior salgssjef i selskapet.

-I 2019 kjøpte vi Hafliger i Italia med produksjon på to steder i Moretta og Rozzano.

Med seg på laget har han fått Kati Huttunen, som er en velkjent emballasjeselger som blant annet har vært ansatt i Emballasjeforeningen i en periode.

-Vi åpnet kontor i Hønefoss i april og dette blir interessant, jeg har allerede fått nye kunder. Jeg har jo finsk sisu, sier Huttunen som har stor tro på satsingen.

-Jeg kjente til Lietpak fra tiden som selger hos min forrige arbeidsgiver, forteller Huttunen.

Sa opp jobben

Kati Huttunen.

Hun sa opp i desember og tok seg en pause, men takket ja da tilbudet fra det litauiske selskapet dukket opp. Foreløpig er hun alene i Norge, men planen er å ansette flere på sikt.

Søkte medlemskap i Emballasjeforeningen

Noe av det første Huttunen gjorde da hun startet i den nye jobben var å søke om medlemskap i Emballasjeforeningen for Lietpak Norge AS.
-Det er viktig å være med i Emballasjeforeningen og lære og utveksle kompetanse med andre bedrifter som gjør en god jobb, sier Kati Huttunen.

Salgskontorer i Europa

Lietpak har fra før egne salgskontorer i Sverige, Finland, Storbritannia og Polen. I våres har både Norge og Tyskland kommet med på denne listen.  I 2021 solgte selskapet materialer til over 50 land.

-Vi er sannsynligvis til stede på alle de store supermarkedkjedene i verden, sier Kaminskas.

Mange bruksområder

Lietpak har fokus på sikker matemballasje , er BRC-sertifisert og har moderne utstyr for testing av kvaliteten av produkter og råvarer.

– Vi har ISO 9001 sertifisering for kvalitetsstyring, samt ISO 14001 sertifisering for miljø. Lietpak retter alltid søkelyset på nyutvikling av mer miljøvennlige emballasjeløsninger slik som denne serien vi kaller: Solopak / Recyclable High Barrier Films, forteller Huttunen.

Lietpak har utviklet egen serie som er et monomaterial, og resirkulerbart.

-Med Lietpaks tradisjonelle «high gloss» dyptrekkingsfilm, får kunden en super transparent og punkteringssikker film, opplyser Huttunen.

I følge Huttunen utgjør Laminater og co-extruderte filmer fortsatt stor del av deres produksjon. I tillegg produserer de store mengder med APET/PE, APET/PE-EVOH PE, samt MONO APET, innfarget APET, som finnes i ulike tykkelser etter kunden ønsker /behov.

– Hos oss får du raske og sikre leveranser til konkurransedyktige priser og personlig og høy service nivå, kort og godt en langsiktig pålitelig leverandør, fastslår Huttunen.

Les om selskapets hovedprodukter

28. mar 2024WPO Webinar: Household packaging trends