Hans Kongelige Høyhet Kronprinsen var til stede på den offisielle åpningen av Aqua Nor 2017 i Trondheim 15. august 2017 . Flere av våre medlemmer er utstillere på messen.

Den offisielle åpningen sto Fiskeriminister Per Sandberg for, og i tillegg ble det holdt innlegg av Trondheims ordfører Rita Ottervik og styreleder for Stiftelsen Nor-Fishing, Liv Holmefjord.

Støtte over tid
Det er langt fra første gang Kongehuset viser sin støtte til teknologimessene Nor-Fishing og Aqua Nor. Helt siden Kong Olav åpnet den aller første fiskeriutstillingen i 1960 har Kongehuset velvillig stilt opp på messene, faktisk har 19 av 45 messer blitt åpnet med medlemmer av Det Norske Kongehuset til stede. Det er fjerde gang Kronprins Haakon er til stede når messen åpnes i Trondheim.

Flere av Emballasjeforeningens medlemmer er utstillere på Aqua Nor, blant andre Wold Trade som stiller sammen med Neptun Tecofa. Andre medlemsbedrifter som stiller ut er ACT Logimark, BEWi, Eurofins Food & Testing Norway, Fiskerinæringens innkjøpsselskap, Nofima, Nopla, Norgengros og Norsk Signode.

Foredrag fra Nofima
Etter åpningen av Aqua Nor inntar Nofima-forskere podiet for å presentere seks korte foredrag om forskning på lukkede anlegg. Du får også ekspertenes uttalelser om potensialet til denne nye produksjonsformen, fra forskningssenteret CtrlAQUA.

Seminaret er på engelsk, for å møte interessen også fra det internasjonale publikummet på Aqua Nor.

Hvorfor vil publikum vite om lukkede anlegg? Administrerende direktør i Nofima Øyvind Fylling-Jensen er klar:

‒ Innovasjonsgraden er høy for lukkede lakseoppdrettsanlegg. Slike anlegg skal stenge lusa ute og hindre rømming, samtidig som at laksen skal vokse godt og ha det bra. Produksjon i lukkede anlegg øker i omfang, og det bygges en rekke nye anlegg i Norge og utlandet. Men er veksttakten i tråd med kunnskap om laksens vekst og helse? Det er noe av det du får høre om første dag av Aqua Nor, sier Fylling-Jensen.

Samtidig som det er utfordringer med det, ligger det et godt potensial for at laksens biologi kan yte optimalt når teknologien spiller på lag. Vannmiljøet er kanskje den viktigste komponenten for god helse og velferd.

Tema du får høre om er:

• Er økonomi i lukkede anlegg konkurransedyktig med åpne merder? – Audun Iversen, Nofima
  • Hvordan halvere tiden i åpne merder – Bendik Fyhn Terjesen, Nofima
  • Lavere energibehov med bedre biofilter – Sharada Navada, NTNU/Krüger Kaldnes og CtrlAQUA
  • CO2 i lukkede anlegg: hvor mye tåler fisken? – Vasco Mota, Nofima
  • Fiskehelse: lakseskinnet lyver ikke – Lene Sveen, Nofima
  • Produksjon av laks helt frem til slakt på land i USA – Steven Summerfelt, the Freshwater Institute, USA og CtrlAQUA

Etter seminaret kan du møte forskerne på stand A2-630 i kunnskapsteltet bak hallene, tirsdag mellom 14.00 og 15.00.

Matforskningsinstituttet Nofima leverer forskningsbasert kunnskap til de som produserer mat – enten maten kommer fra fiske, havbruk, fjøs eller åker.

Om Aqua Nor
Aqua Nor er verdens største messe for havbruksteknologi, tiltrekker seg årlig over 20 000 besøkende fra over 70 land og et er viktig internasjonalt møtested for hele næringen. Det er her teknologien som skal løse næringens utfordringer i dag og i fremtiden presenteres.