– Jeg tror man vil risikere utestengelse fra markedet dersom om man ikke kan dokumentere at emballasjen er i tråd med EU-direktivet, sier Yngve Krokann.

Av Per Øyvind Nordberg

Yngve Krokann var en av foredragsholderne på Empack, som ble arrangert på Lillestrøm i 16.-17. februar 2016.

Kompetanselederen i Emballasjeforeningen trakk linjene tilbake til 1990, da de første europeiske ideene om en sirkulær økonomi ble unnfanget i Tyskland, før han kom med klare anbefalinger til bransjen.

Fra minimering til optimering
Stortinget ville på 90-tallet innføre en fiskal avgift på emballasje i Norge, men Emballasjeforeningens administrasjon og medlemmer bidro til at bransjen i stedet fikk en avtale med myndighetene.

– I avtaleteksten sto det opprinnelig at man skulle jobbe for å minimere emballasjebruken, men i 1993 forsto daværende miljøvernminister Børge Brende at det mest miljøvennlige er å optimere emballasjen. Og dette har vi jobbet med siden, sa Krokann.

Emballasjeoptimering innebærer at man bruker den mengden emballasje som gir minst miljøpåvirkning totalt sett. I noen tilfeller må man øke emballasjemengden for å unngå at produktet ødelegges, og det vil totalt sett være bedre enn det motsatte.

Strengere krav
Signalene fra EU tyder på at det nye Emballasjedirektivet vil stille strengere krav til bruk av materialer for at de enklere skal kunne gjenvinnes og brukes på nytt.

Krokann tror også at det vil bli ført strengere tilsyn med at direktivet blir fulgt.

– Det er lovpålagt å følge Emballasjedirektivet. Jeg tror det vil komme tilsyn med at dette faktisk skjer, slik vi nå ser i andre land, sa Krokann.

Ta vare på kloden vår
Ellers er budskapet i pakken for sirkulær økonomi at vi skal begynne å reparere produkter igjen og at vi skal utvikle ny teknologi for å ta bedre vare på kloden vår.

– Ifølge Miljødepartementet vil det kunne komme en avgift på emballasje som ikke kan gjenvinnes. Vi vil i så fall jobbe i mot en særnorsk avgift, avsluttet Krokann.

Liten messe men mye folk
Årets Empack-messe var mindre enn i fjor, men det var mye folk til stede på onsdagen. En del av våre medlemmer var til stede, både som besøkende og som utstillere.

På Packnews kan du lese at APX Systems presenterte en ny samarbeidspartner.

Smurfit Kappa var representert ved sitt svenske selskap og viste butikkemballasje fra hele Europa. Ellers var ACT Logimark, Bewi, Dynatec, Eson Pac Norge, Flextrus, Ipro, Multivac, Nopla, Norsk Signode og Profil Emballasje utstillere på Empack.
Diplom-Is og Hennig Olsen Is stilte ut på Foodstuffs.