Bør plastemballasje for mat
FORBYS?

Elever i videregående skoler informert og bedt om synspunkter

Elever på videregående skoler i Ås og Frogn har deltatt på seminarer i Vitenparken i Ås. Oppgaven var å gjøre seg opp en mening om plastemballasje bør forbys.

PLASTEMBALLASJE TIL MAT
BØR DEN FORBYS?

Cirka 200 elever fra videregående skoler i Frogn hørte foredraget til Kari Bunes.

Opplegget inngikk i den årlige bærekraftkonferansen Ueat, der elever på videregående skoler skal lære om og jobbe med ulike temaer knyttet til matproduksjon.

Arrangementet var lagt til Vitenparken i Ås, som ligger på området til NMBU. Denne gang var temaet plastemballasje for mat. Oppgaven til elevene var å vurdere følgende:

«Bør vi forby plastemballasje på mat?».

Elevene skulle sette seg inn i årets tema gjennom foredrag fra flere eksperter, som Marit Kvalvåg Pettersen, Nofima, Terje Skovly i ROAF, Randi Haavik Varberg i Infinitum, Mona Nilsen i Østfoldforskning og Kari Bunes, Emballasjeforeningen.

Seminarene gikk over to dager, med elever fra Ås videregående skole den første dagen og videregående skoler i Frogn den andre.

Pia Ve Dahlen i Passion for Ocean, Mia Frogner, Øyasfestivalen, Frida og Frøya fra Dypp og Amanda Villaruel i BE:ECO deltok også med foredrag.

PROGRAM-PRISER OG PÅMELDING

Elevene fikk også innføring i hvordan man lager kortfilm, og deretter et oppdrag om å lage en film om dagens tema med valgt vinkling.

Etter en konkurranse på skolene kommer lagene som har produsert de beste filmene tilbake til Vitenparken en uke seinere. Her viser de filmen sin i en finale hvor de kan vinne en helt spesiell matopplevelse ved Vitenparken.

Kari Bunes hadde frisket opp sitt foredrag med videoklipp av kollega Yngve Krokann i TV-programmet til Otto Jespersen, før hun presenterte Forum for sirkulær plastemballasje, emballasjens rolle med å beskytte og ivareta matvarer og EUs krav om økt materialgjenvinning, med mer.

Hun lot det skinne gjennom hvilke konsekvenser et forbud for plastemballasje vil få, men det er ikke så godt å si hva den relativt avslappede forsamlingen faktisk fikk med seg.

Tiltaket var uansett spennende!

Direktør Kari Bunes presenterte også Emballasjepodden som ligger på Emballasjeforeningens nettside.

Ta kontakt med oss
Ønsker du et foredrag fra oss eller har du noe du har lyst til å dele med vårt nettverk?

Telfon: +47 2212 17 60
epost: post@emballasjeforeningen.no