Direktør Kari Bunes er denne uken på WPO-møte i Wien. Utdanning og jurymøte for WorldStar står blant annet på programmet.

Siden forrige WPO-møte i Budapest i mai, har det vært en spennende utvikling i emballasjeutdanning rundt om i verden, ifølge Pierre Pienaar, Vice President Education i WPO.

Han har blant annet besøkt emballasjeutdanningen i Rochester, New York, som WPO nå har inngått et samarbeid med.

– En av grunnene til å besøke Rochester var å undersøke om utdanningsprogrammet i WPO er i tråd med det som skjer i et av de ledende emballasjeutdanningsinstituttene.

– Vi holder dørene oppe for et samarbeid, og min plan er å besøke RIT igjen i 2017 for å forelese i Packaging Technology, forteller han.

Styrker emballasjeutdanningen
Stadig flere medlemsland ønsker å styrke kursene som de tilbyr sine medlemmer, og i år har WPO mottatt søknader fra USA og Sør-Afrika. Advanced Course in Packaging Technology i Sør-Afrika er godkjent, mens amerikanerne må sende en mer utfyllende søknad.

Nettbasert utdanning brer om seg, men på grunn av språklige utfordringer vil ikke WPO bidra med annet en rådgivning på dette området. De indiske og australske emballasjeinstituttene vil imidlertid samarbeide om et nettbasert kurs i pakking av forbrukervarer.

Det utkommer færre lærebøker, siden slike bøker blir utdatert med en gang de blir publisert. Men i Wien skal Tsjekkia presentere en bok som skal inneholde emballasjebegreper på alle språk som brukes i WPO. Boken vil muligens komme som e-bok senere.

Svenske Grafiska Företagen og tidsskriftet nord emballage har nylig utgitt Etiketthåndboken, som visstnok vil komme i en norsk versjon senere.

Økt opplæring i u-land
I tiden fremover vil WPO fokusere på å bygge opp opplæringsprogrammer i emballering i Asia, Afrika, Øst-Europa, Mellom- og Sør-Amerika. WPO har også hatt god erfaring med å tilby engelskspråklige kurs i Italia, for å forbedre kommunikasjonen med den engelsktalende forretningssektoren.

I WPO-møtet i Milano i 2015 vedtok styret at det globale akkrediteringsprogrammet som brukes av IoPP skal gjelde også i WPO. I Australia er seks medlemmer allerede akkreditert, mens sju andre WPO-medlemsland skal ta i bruk programmet.

WPO-møtet i Wien omfatter ledermøte, styremøte, strategimøte, gruppemøter, «Austrian Packaging Day», «Austrian Smart Packaging Award Ceremony» og WorldStar-juryering.

PS: Her hjemme arrangeres samling 2 for Emballasjeskolen klasse 46 i Trondheim denne uken.