Litauiske Ioco Packaging
satser i Norge

Nytt medlem i Emballasjeforeningen

Den litauiske bedriften IOCO Packaging UAB er blant de fremste på sitt felt i Baltikum. Nå har de meldt seg inn i Emballasjeforeningen for å prøve seg i det norske markedet.

TRYKK PÅ FLEKSIBEL EMBALLASJE

Ioco Packaging en av de ledende produsentene av flexotrykk på fleksibel emballasje i Baltikum.

Ioco Packaging UAB er en av de ledende produsentene av flexotrykk på fleksibel emballasje i Baltikum. Teamet består av bransjefolk som bygger på bedriftens over 25-årige markedserfaring og moderne teknologiske innovasjoner.

– På denne måten kan vi tilby våre kunder høykvalitets trykk, laminering og effektiv forretningshåndtering, sier eksportsjef Karolis Jakutis.

Han forklarer at selskapet har en klar strategi ved å sikte seg inn på det norske markedet, som medlem av Emballasjeforeningen.

– Norge er ikke EU-medlem men har tilgang til det meste av det indre markedet som medlem av EØS. Det betyr fri flyt av varer, tjenester og personell mellom Norge og EU.

– Og siden Norge har skrevet en ny handelsavtale med Storbritannia og Island, er det en god mulighet til å få innpass i det britiske markedet fra Norge.

EKSPORT TIL MANGE LAND

IOCO Packaging har over 100 ansatte og omsatte i 2017 for 8,1 millioner euro. Produksjonen består av fleksibel emballasje på rull, trykket i åtte farger på alle typer fleksible og laminerte filmer i tykkelse 12 til 150 mikron.

Via medlemskapet i Emballasjeforeningen ser IOCO for seg å få tilgang på kompetanse og informasjon om emballasjens funksjon gjennomverdikjeden.

– Vi tror at dette hjelper bedriftene å bli mer konkurransedyktige, ved at bedriftseierne blir kjent med hverandre og lærer seg å dele ressurser. Sammen kan de utvikle nye verktøy for å sikre lønnsomhet og skape en atmosfære som oppmuntrer til konkurranse og tiltrekker seg kunder.

Selskapet eksporterer til Latvia, Estland, Kaliningrad-regionen, Polen, Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Danmark og Sverige. Blant kundene kan vi nevne Unilever, Lidl og Orkla.

Martynas Jasulaitis, eksportleder.
Karolis Jakutis tror at medlemskapet i Emballasjeforeningen vil gjøre det enklere for bedriften å bygge nettverk og dele informasjon.

– Det vil akselerere prosessen med å integrere oss i det norske nettverket. Et produktivt samarbeid mellom Emballasjeforeningen og IOCO Packaging UAB er veldig viktig for en vellykket samarbeidsprosess i det norske markedet.

Hva kan IOCO Packaging tilby norske selskaper?

– Vi kan produsere og levere emballasje på under tre uker når det gjelder repeterte ordre. Vi har mulighet for å lagerføre materialer for kunder med stabile leveranser. Vi kan anbefale den beste løsningen basert på kundens bærekraftkrav, fortsetter Karolis.

Selskapet tilbyr dessuten optimering av design for best trykkvalitet og kan lage prøvebatcher som kan testes på kundens maskiner.

– Vi kan også produsere små ordre med et minimumsopplag på 150 kg eller 5.000 meter. Vi tilbyr dessuten å sende en serviceekspert til kundens fabrikk, avslutter Karolis Jakutis og Martynas Jasulaitis, eksportleder.

IOCO Packaging UAB ble medlem i Emballasjeforeningen 14. november 2019.

Kommende kurs og arrangementer

Kurs og arrangement