De nye SAVE FOOD-prisene som skal deles ut på Interpack kommer som følge av et nytt samarbeid mellom messen og World Packaging Organisation (WPO).

WPO har utvidet WorldStar-prisene til å omfatte kategorien SAVE FOOD Packaging Awards. Det innebærer at tiltak som har vist seg nyttige på nasjonalt nivå vil være kvalifisert for å belønnes med priser på Interpack.

Emballasje kan redusere matsvinn

Johannes Bergmair, WPO.

– Vi gir WorldStar Awards en plattform som står i stil med den anseelse disse prisene har, sier Bernd Jablonowski, Global Portfolio Director Packaging & Processing i Messe Düsseldorf.

– Tross alt er det ingen andre arrangementer i verden som kan konkurrere med Interpack når det gjelder innovasjonstetthet og internasjonalitet.

Dr Johannes Bergmair, Vice Presedent Sustainability & Food Safety I WPO sier at organisasjonen er glad for å kunne støtte SAVE FOOD med en pris.

– God emballasje kan selvfølgelig bidra mye for å redusere matsvinn og matavfall, sier han.

Premierer emballasje som reduserer matsvinn
SAVE FOOD Packaging Awards anerkjenner emballasjeløsninger som skiller seg ut ved sin evne til å redusere matsvinn og matavfall. Dette kan for eksempel være ved å forlenge det emballerte produktets holdbarhetstid.

Intelligente konsepter som porsjonerer maten eller beholder innholdet straks det er åpnet, kan også være aktuelle. Ved juryeringen av bidragene har man også tatt hensyn til at produksjonen av emballasjen er ressurseffektiv og bruker så lite emballasjematerial som mulig.

Organisasjoner fra 15 land, inkludert land fra Afrika og Midt-Østen, deltar i denne prisutdelingen. De har valgt eller vil velge nasjonale vinnere i en rekke kategorier i forkant av Interpack 2017. Prisene skal blant annet gå til dagligvare- og transportemballasje.

De nasjonale vinnerne går deretter videre til Interpack 2017, der de konkurrerer om WorldStar Award i SAVE FOOD-kategorien og stilles ut i Innovationsparc, som er en egen avdeling på Interpack dedikert til SAVE FOOD.

WorldStar til Moltzau
De tradisjonelle WorldStar-prisene skal også deles ut på Interpack, der Moltzau mottar den eneste norske prisen.

RPC Promens og Orkla Foods Norge er imidlertid involvert som henholdsvis produsent og bruker av det emballasjen som RPC Superfos i Danmark tildeles WorldStar-prisen for.

Søren Rahbek Østergaard vinner Worldstar for livslang innsats.

Lifetime achievement in Packaging
Som vi tidligere har skrevet skal det også deles ut priser for livslang innsats i emballasjebransjen på årets Interpack.

Vinnerne er:
Søren Østergaard, Danmark
Anne Emblem, Storbritannia
Dharma Ratnayke, Sri Lanka
Sergio Haberfekd, Brasil

Søren Østergaard ble foreslått som kandidat av Scandinavian Packaging Association (SPA), der han har vært aktiv i en årrekke.

– Det er hyggelig og fullt fortjent at vår kandidat ble stemt frem i den globale konkurransen WorldStar, sier Kari Bunes, direktør i Emballasjeforeningen som for tiden leder SPA.

Om World Packaging Organisation

Emballasjeforeningen er medlem i WPO, som er en non-profit internasjonal organisasjon for nasjonale emballasjeinstitutter og organisasjoner. WPO ble grunnlagt i Tokyo i 1968, og den fremste aktiviteten i dag er å fremme emballasjeutdanning gjennom møter og aktiviteter.

World Packaging Organisation sponser internasjonale emballasjedesignprogrammer fungerer som kontaktledd mellom internasjonale emballasjeorganisasjoner.

WPOs visjon er: Bedre livskvalitet, gjennom bedre emballasje, for flere mennesker