Interessert i å få en grunninnføring i emballasje?

Emballasjeskolens klasse 53 har oppstart 11. september i Fredrikstad. Dette er kurset for deg som vil lære om emballasjens grunnprinsipper.

Gjennom 18 måneder vil du få besøke bedrifter, møte bransjekollegaer og få en innføring i emballasjehistorie, -produksjon, -regelverk og mye, mye mer.

Fornøyd avgangselev

Elise Fagerheim, emballasjeutvikler i Orkla, gikk ut av Emballasjeskolen i 2022 og avsluttet det hele med en diplomoppgave om bruk av PCR og PIR PE i krympefilm.

– Dette var en faktisk arbeidsoppgave som jeg nå fikk anledning til å fordype meg skikkelig i. Økt bruk av resirkulert plast er et av Orklas bærekraftsmål. Et ganske vanskelig mål for oss som jobber med emballering av mat som følge av regelverket knyttet til materialer som skal være i direkte matkontakt. Krympefilm, som ikke skal i direkte matkontakt, er heldigvis et område hvor vi kan benytte resirkulert plast, sier hun.

Unik mulighet til å skaffe oversikt

Fagerheim ble ansatt midt i pandemien. Hun forteller at Emballasjeskolen derfor var en kjempefin inngangsportal til emballasjefaget.

– Som ny i bransjen var dette en unik mulighet til å skaffe meg bred oversikt over både faget og folkene i bransjen. Emballasjeskolen ga en fin kombinasjon av teoretisk fagkunnskap, besøk hos bedrifter, digitale og fysiske samlinger.

Møt spennende bedrifter

Hun trekker fram de fysiske samlingene som et utvilsomt høydepunkt, hvor man får muligheten til å møte både medelever og bedrifter. Hennes klasse besøkte blant annet Glomma Papp, Berry Kambo og ROAF.

Fagerheim mener Emballasjeskolen gir innsikt og forståelse for hele emballasjefaget, selv de delene man ikke jobber med til daglig.

– Bedriftsbesøkene bedrer forståelsen for hva som er viktig i utvikling av ny emballasje, helt fra plastråstoff, produsent av emballasje og til slutt de som arbeider med innsamling, sortering, gjenvinning og ombruk av avfall.

Hun har et klart tips til nye studenter på Emballasjeskolen:

– Benytt anledningen til å utvide nettverket ditt med folk på kryss og tvers i emballasjekjeden.

I september starter klasse 53 av Emballasjeskolen opp i Fredrikstad. Programmet går over 18 måneder, fordelt på tre fysiske og tre digitale samlinger.

Spent sjef

Foreleser, kompetanseleder, lærer, rektor og emballasjedoktor Yngve Krokann gleder seg til å ta fatt på grunnkurset med en ny klasse:

– Dette er en strålende mulighet for å få en grunnleggende oversikt over emballasjebransjen. Vi skal blant annet besøke emballasjeprodusenter, -brukere og -designere.

Meld deg på i dag!

Lurer du på noe?
Undervisningsleder Yngve Krokann i Emballasjeforeningen har ledet Emballasjeskolen i mange år og svarer gjerne på spørsmål:

mobil: 900 93 833
epost: yngve@emballasjeforeningen.no