Høye strømpriser fører til store kostnader på flere områder

Kyrre Auran, salgssjef for massivpapp, forteller om økte kostnader knyttet til høye strømpriser.

Høye strømpriser har preget det offentlige ordskiftet gjennom vinteren. Det er ikke bare privatpersoner som får merke det på lommeboka. Ranheim Paper & Board har sett seg nødt til å tenke annerledes som følge av de økte energiprisene.

– Kostnadsnivået har økt betydelig sammenlignet med normalen. Hele leverandørindustrien opplever det samme noe som betyr at alle våre innkjøpskostnader også øker. Vi har opplevd en kostnadsøkning på mellom 25 og 30 prosent på det aller meste, fra stroppebånd til kjemikalier, sier Kyrre Auran, salgssjef i Ranheim Paper & Board.

Marginene skvises

Auran forklarer at mange industrier og bransjer merker en betydelig reduksjon i handelen mellom Asia og Europa som har ført til ubalanse innen shipping, dette har også ført til at fraktratene er blitt tredoblet til mange destinasjoner.

– Det fører til at marginene skvises. Kostandene øker, og vi klarer ikke absorbere disse kostnadsøkningene raskt nok. I ytterste konsekvens kan enkelte kraftkrevende produsenter bli nødt til å redusere produksjonen eller i verste fall stenge ned helt eller periodevis, sier han.

Den foreløpige konsekvensen for Ranheim Paper & Board er at de får mindre handlingsrom for planlagte investeringer.

– Prisene vi allerede har hentet inn vil ikke samsvare med dagens prisnivå. Investeringene blir tyngre å effektuere, sier han.

Innovasjon som følge

Ranheim-bedriften produserer miljøvennlig papir og emballasje til en rekke produkter. I sine fabrikker har de to papirmaskiner. Det krever mye energi. I perioden med de dyreste energiprisene, forteller Auran om en ekstraordinær kostnadsøkning på 2,8 millioner kroner på ett døgn.

De økte kostnadene svekker selskapets investerings- og konkurranseevne, og de økte kostandene må effektueres gjennom økte salgspriser ut i markedet.

Men de store utgiftene har også ført til innovasjon hos Ranheim Paper & Board. For å tørke ut papirbanen brukes damp, og deler av denne energien har nå fått seg et nytt bruksområde:

– Mye av dampen gikk direkte ut over taket på fabrikken, men nå har vi gjort en investering for å bruke gjenbruke dampen til å varme opp våre fabrikklokaler. Så noe godt fører høye strømpriser med seg, men over tid vil de økte kostnadene være svært krevende, sier han.