Hans Jørgen Gulland er Emballasjeforeningens nye styreleder

På generalforsamlingen i Emballasjeforeningen ble Hans Jørgen Gulland valgt som ny styreleder. Med seg som nestleder får han Svein Morten Skaldehaug fra COOP Norge.

Gulland takker for tilliten han er blitt vist ved å bli valgt som ny styreleder i foreningen.

– Og jeg er ydmyk i forbindelse med de krevende oppgaver som nå ligger på oss som jobber med emballasje, sier han.

Hans Jørgen Gulland er General Manager i Berry Norway Containers på Kambo utenfor Moss. Han har også tidligere vært styreleder i Emballasjeforeningen, og mener at de største forskjellene fra hans første runde i stolen i 2015 og i dag, er føringene og kravene fra EU.

– Det er også økende behov for faktaopplysninger og framsnakking av emballasje med tanke på klimafotavtrykk, sier han.

Han understreker at EUs forslag til ny forordning for emballasje og emballasjeavfall (PPWR) nok vil medføre de største endringene for bransjen siden bransjeavtalene som ble inngått på 1990-tallet.

– Vi må jobbe for at vi tar de beste veivalg for klima og ressursutnyttelse, sier Gulland, og legger til:

– Det blir veldig viktig med samarbeid i hele vår verdikjede rundt dette.

På spørsmål om hvordan styrearbeidet i Emballasjeforeningen vil bli, svarer Gulland:

– Det blir veldig givende å arbeide med et så erfarent og kompetent styre og administrasjon.

Emballasjeforeningens styresammensetning for 2024:

Styreleder:              Hans Jørgen Gulland, Berry Norway Containers, ny

Styrets nestleder: Svein Morten Skaldehaug, COOP Norge, gjenvalg, ny nestleder