Sindre Finnes pekte oppover for norsk industri, mens Ola Elvestuen ba forsamlingen belage seg på å restriksjoner på bruk av plastemballasje.

I forkant av årets ordinære generalforsamling i Emballasjeforeningen var det duket for fagseminar under tittelen «Fremtidens emballasje».

Foredragsholderne var ingen ringere enn Ola Elvestuen, leder i Stortinget energi- og miljøkomite, og Sindre Finnes, fagsjef i Norsk Industri.

Ola Elvestuen vil begrense bruken av plastemballasje.

Vil ha krav til sortering
Ola Elvestuen åpnet fagseminaret med å uttrykke glede over at Norge er med i EU gjennom EØS-avtalen, siden EU ligger langt foran Norge i å meisle ut overgangen fra lineær til sirkulær økonomi.

Elvestuen ville ikke ha noen mening om hvordan fremtidens emballasje bør være, men var klar på at emballasjen bør bidra til at vi utnytter andre ressurser bedre.

– I dag er det frivillig med sorteringssystemer i hver enkelt kommune. Vi mener at det må være et krav og at systemene må samordnes i større grad enn nå, sa han.

Vil fortsatt ha avgift
Elvestuens parti venstre har ikke gitt opp å få til en avgift for fossilbaserte materialer, selv om det første utkastet ble for komplisert.

Han mener at vi må innrette oss etter EUs direktiver når det gjelder å begrense antall plastbæreposer, selv om vi har et velfungerende system for brukte plastposer i dag.

Det manglet ikke på kommentarer fra salen, der flere var bekymret for at det skal innføres ordninger som ødelegger dagens veletablerte plastgjenvinningsordninger. Det ble også stilt spørsmål om hva som skal erstatte dagens plastposer, eventuelt.

Kari Bunes ber politikerne om at det ikke innføres særnorske tiltak.

Ikke innfør særnorske ordninger
Dette hadde ikke Elvestuen noe svar på, annet enn at vi ikke kommer unna de internasjonale kravene om redusert bruk av plastemballasje.

Direktør Kari Bunes i Emballasjeforeningen påpekte at matvarer er komplekse å emballere og at det er få emballasjeprodusenter igjen i Norge.

Hun ber derfor politikerne tenke internasjonalt og ikke innføre ordninger som rammer Norge spesielt.

Industrien går bedre i 2017 enn i 2016

Sindre Finnes og Yngve Krokann, kompetanseleder i Emballasjeforeningen

Sindre Finnes, som er fagsjef i Norsk Industri, presenterte en rapport om industriproduksjonen i Norge. Produksjonen er på vei ned i Norge, samtidig som investeringen i olje er nær halvert. Eksportindustri kan imidlertid se litt lysere på 2017 enn 2016.

– Oljepenger styrer rammebetingelsene i Norge, og handlingsregelen styrer investeringene. Vi nærmer oss grensen for hvor mye vi kan bruke før vi ødelegger økonomien, sa Finnes.

Han sier at 2017 blir bedre enn 2016, mens framtidsutsiktene avhenger av om satsingen på innovasjon resulterer i arbeidsplasser og verdiskaping.

– Næringsrettet forskning og utvikling har fått et kraftig løft, blant annet gjennom Skattefunn som gir skattefradrag for forskning og Brukerstyrt innovasjonsprogram (BIA). Men jeg vil si til Ola at maskiner må få slippe eiendomsskatt, sa Finnes.

Last ned foredraget til Sindre finnes her:

Norge som teknologinasjon Emballsjeforeningen 9.3.17