God jul fra Emballasjeforeningen!

Kjære medlemmer,

2023 har vært et innholdsrikt år i Emballasjeforeningen.

I mars hadde vi vår årlige generalforsamling, hvor utredningen av PET/rPET i Norge ble presentert. Advokatfirmaet Bull la frem sin oversikt over emballasjejuss, og Standard Norge fortalte om arbeidet på emballasjestandarder fremover.

I august arrangerte Forum for sirkulær plastemballasje debatt under Arendalsuka, og i november ble Emballasjedagene holdt i Sandefjord. Emballasjeforeningen ønsker å rette en stor takk til alle deltakere, debattanter og foredragsholdere som har vært med på å gjøre disse arrangementene til så store suksesser.

1. desember forsvarte 15 studenter fra Emballasjeskolens klasse 52 sine diplomoppgaver med bravur. Stor takk til både studenter og sensorer. Klasse 53 er godt i gang med sin undervisning, og påmelding til klasse 54 åpner på nyåret.

Både Fiberfokus og Emballasjeforsk har holdt webinarer om viktige temaer. Forskningen fikk en strålende julepresang da Grønn plattform-søknaden til prosjektet Re3-plast ble tildelt 67 millioner kroner i statlig støtte i midten av desember.

2024 vil også bli et innholdsrikt år for Emballasjeforeningens medlemmer. Med den nye EU-forordningen om emballasje og emballasjeavfall rett rundt hjørnet, er det mye å gripe tak i inn i det nye året. Derfor vil fortsette å være en støtte for våre medlemmer, en sparringspartner og en tilrettelegger for kompetanseheving.

Viktige datoer i 2024:

• 7. mars, Generalforsamling i Emballasjeforeningen
  • 12. – 16. august, Arendalsuka
  • 22. – 25. oktober, Scanpack i Gøteborg
  • Midten av november, Emballasjedagene i Sandefjord

Da gjenstår det kun å ønske dere en riktig god jul og et godt nytt år fra alle oss i Emballasjeforeningen.

Hilsen

Kari, Mari, Per Øyvind, Yngve og Bjørn