Retningslinjer for
SUP-direktivet

Engangsplast

Den 1. juni publiserte EU-kommisjonen retningslinjer for engangsplast som skal sikre korrekt og enhetlig innføring av SUP-direktivet i hele EU.

Retningslinjene, som kommer kun en måned før de nye reglene innføres, gir råd om nøkkeldefinisjoner og begreper og er utviklet etter lange konsultasjoner med medlemsstater og interessenter.

Mer informasjon kan finnes på Q&A-siden som kommisjonen har lansert.

Organisasjonen EUROPEN, som Emballasjeforeningen er medlem i, går nå gjennom retningslinjene og dskuterer dem med andre interesserte organisasjoner. I de kommende ukene vil de dele analyser av nøkkelendringene som ble publisert i retningslinjene, sammenlignet med det siste utkastet som ble distribuert i april.

Waste Technical Adaption Committee hadde et møte 2. Juni der retningslinjene for SUP-direktivet skal presenteres av kommisjonen, men de åpner ikke for debatt, siden de er offentlig publisert og ferdig redigert.

Medlemslandenes representanter og Kommisjonen vil imidlertid diskutere hva begrepet “sette på markedet» innebærer i henhold til SUP-direktivet . I det vedlagte utkastet har EU-kommisjonen en oppdatert forklaring på hva “sette på markedet” innebærer.

– Kommisjonen vil opprettholde sin snevre tolkning til tross for bekymring hos en rekke interessenter, skriver EUROPEN, som forstår det slik at juristene ikke vil gi rom for å forandre denne tolkningen.

Lurer du på noe?
Emballasjeforeningen svarer gjerne på spørsmål:

mobil: +47 22 12 17 60
epost: post@emballasjeforeningen.no