CETESB, ABRE og CETEA/ITAL har sammen med WPO utarbeidet en rapport om emballering og bærekraft og hvilke utfordringer og veivalg dette medfører i en sirkulær økonomi.

Det er miljøorganisasjonen i Sao Paolo, Compania Ambiental do Estado de Sao Paolo, den brasilianske emballasjeforeningen ABRE og mat-teknologiinstituttet CETEA/ITAL som sammen med World Packaging Organisation (WPO) har laget rapporten «Packaging and Sustainability».

Emballasje er uunnværlig i alle samfunn
Johannes Bergmair, som er visepresident for bærekraft og matsikkerhet i WPO, slår i sin innledning fast at emballering er uunnværlig for et ethvert samfunn på planeten.

– WPO mener at emballasje bidrar til bærekraft. Emballasjen bevarer produktet og dermed de miljømessige anstrengelsene som er lagt inn i produksjon og leveranse av det. Men nye utfordringer kommer til å forandre våre liv og dermed også måten vi pakker ting på, skriver han.

Sirkulær økonomi erstatter de lineære konseptene næringslivet hittil har vært drevet etter.

Den brasilianske emballasjeforeningen har samarbeidet med en miljøorganisasjon og et matinstitutt om rapporten.

Emballasjen må ses som en del av produktet
– Når man snakker om emballasje i en sirkulær økonomi, må man fokusere på det faktum at emballasjen ikke eksisterer på eget grunnlag. Emballasjen er en integrert og nødvendig del som gjør produktet tilgjengelig for samfunnet.

– Ved å oppfylle denne funksjonen, bør emballasjens miljøfordeler oppveie den påvirkningen den har i produksjon, bruk og avhending.

I Brasil samarbeider det statlige miljøbyrået med emballasjeindustrien for å diskutere og identifisere god miljømessig praksis.

Rapporten er skrevet på engelsk og kan lastes ned på WPOs nettsider. Søk på Packaging and Sustainability.

Emballasjeforeningen er medlem i WPO.