Emballasjeskolerektor Yngve Krokann:
- Gleder meg!

Ny klasse starter 25. oktober 2021

Det er ikke bare kommende studenter i klasse 51 rektoren for Emballasjeskolen tenker på; Etter tre samlinger har han ennå ikke truffet studentene i klasse 50.

Dette skyldes selvfølgelig at Covid-19 siden mars 2020 har satt en stopper for fysiske samlinger. Diplomene til studentene i klasse 48 skulle være delt ut på generalforsamlingen 12. mars i 2020, men det ble ikke noe av.  Klasse 49 skulle hatt sin siste samling i Oslo i mai, men denne ble gjort om til et digitalt arrangement. Eksamen for klasse 49 ble gjennomført på studentenes egne arbeidsplasser.

– Jeg syns vi har tilpasset oss godt, sier Yngve Krokann, til daglig kompetanseleder i Emballasjeforeningen.
– Vi utsatte oppstarten av klasse 50 i påvente av at ting skulle normalisere seg. Da begynte flere store bedrifter å ringe for å spørre om når vi skulle starte opp. Behovet for kompetanse om emballasje er trolig større enn det noen gang har vært, sier Krokann.

Klasse 50 har nå hatt tre digitale samlinger, med over 20 forelesninger, som ifølge rektoren har fungert meget bra. – Både forelesere og studenter har tilpasset seg situasjonen bra Men de etterlyser å kunne møte hverandre. Jeg har heller ikke truffet dem og jeg gleder meg til at det kan skje, sier Krokann.

– Å reise på bedriftsbesøk og treffe sentrale mennesker i bransjen er noe av det viktigste med Emballasjeskolen. Derfor har vi bestemt at den siste samlingen for klasse 50 skal arrangeres med fysisk oppmøte.

Klasse 51 starter opp 25. oktober i Fredrikstad

Oppstarten av klasse 51 er forskjøvet til 25. oktober, med fysisk oppmøte. Emballasjeforeningen har imidlertid endret litt på opplegget for å tilpasse det til den nye situasjonen.

• Det blir tre fysiske samlinger over tre dager i tre byer, med lokale bedriftsbesøk
  • To/tre digitale samlinger over en til to dager

– På denne måten blir innholdet det samme, men man sparer utgifter til reise og hotellovernatting, forklarer Krokann. Se planen for klasse 51.
– Covid-19 har lært oss at digitale forelesninger funker, selv om jeg var utrolig skeptisk i starten. Nå tenker vi som Ole Brum; Ja takk, begge deler, og kutter samtidig en samling og en dag i hver samling.

Bedriftsbesøk blir kjernen i de fysiske samlingene.

– Jeg tror det komme noe godt ut av dette. Jeg har erfart at det er enklere å få tak i forelesere til de digitale samlingene, siden de slipper å reise, forklarer Krokann.

Omfattende innhold

Innholdet på Emballasjeskolen er minst like omfattende som før, og rektoren merker at dagens studenter er opptatt av sirkulære verdikjeder og tiltakene mot engangsplast (SUP).
– Dette er saker som er svært aktuelle i vår hverdag i Emballasjeforeningen, og det viktig at Emballasjeskolen speiler og fanger opp det folk er opptatt av. Miljøhensyn gjennomsyrer alt i dag, på en naturlig måte.

– Vår industri har tenkt på miljø i mange år, helt siden Ruben Rausing (bildet), grunnleggeren av Tetra Pak, sa de bevingede ordene: «En god emballasje skal spare mer enn den koster».

Samlinger i Emballasjeskolen klasse 51

Lurer du på noe?
Undervisningsleder Yngve Krokann i Emballasjeforeningen har ledet Emballasjeskolen i mange år og svarer gjerne på spørsmål:

mobil: 900 93 833
epost: yngve@emballasjeforeningen.no